
Według kodeksu wyborczego plakaty i hasła wyborcze powinny zostać usunięte przez odpowiedzialne za nie komitety w ciągu 30 dni od daty przeprowadzenia wyborów. W przypadku wyborów parlamentarnych, które odbywały się 13 października 2019 roku, ugrupowania mają na to czas do 12 listopada.
Kiedy upłynie dany termin, można zgłaszać niewywiązanie się z obowiązku do władz gminy, zobowiązanych do usunięcia materiałów wyborczych na koszt określonego komitetu wyborczego. Do tego rodzaju czynności oddelegowuje się zwykle służby komunalne, odpowiedzialne za porządek i zachowanie ładu przestrzennego w konkretnej gminie bądź w mieście. Przedtem partia lub ugrupowanie mogą zostać upomniane, a także wezwane do usunięcia plakatów. Jeśli to nie przyniesie skutku, takowe komitety mogą "zdobyć" mandat na kwotę od 20 do 500 złotych.
Z wspomnianego już obowiązku zwolnione są takie materiały (np. bilbordy), które znajdują się na prywatnych posesjach. Wtedy kwestie związane z terminem ich usunięcia zawarte są w umowie między poszczególnym komitetem wyborczym a właścicielem działki lub pośrednikiem zarządzającym reklamą outdoorową.
Fot. pxhere.com
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie