
W każdym samochodzie jest szereg systemów, których zadaniem jest zwiększanie bezpieczeństwa podróży. Jednym z nich jest właśnie ABS, czyli anti-locking brake system. Kiedyś był on zarezerwowany tylko dla samochodów z najwyższe półki.
Obecnie jednak jest to jednak podstawowe wyposażenie każdego auta. Jeśli kontrolka na desce rozdzielczej daje znać, że ten system nie działa, to rozwiązaniem będzie naprawa ABS. W Warszawie znajdziesz bardzo dużo warsztatów, które mają taką usługę w swojej ofercie.
Jego zadaniem jest sprawienie, aby hamulce nie uległy zablokowaniu. W samochodach bez tego systemu, kiedy samochód wpadnie w poślizg, a najlepiej już wcześniej – kiedy hamuje się na śliskiej nawierzchni, powinno się to robić pulsacyjnie, to znaczy naciskać i zwalniać hamulec co jakiś. W pojazdach, w którym jest ABS, nie trzeba pamiętać o takim hamowaniu. Gdyż omawiany tu układ robi to sam, zwalniając i zaciskając klocki hamulcowe. System ABS składa się z wielu elementów.
Ich zadaniem jest zbieranie informacji dotyczącej prędkości obrotowej kół.
Pompa ABS jest odpowiedzialna za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w układzie hamulcowym.
Sterownik ABS to element, który odpowiada za sterowanie całym systemem. Analizuje dane dostarczane przez czujniki i wysyła odpowiednie sygnały do pompy ABS, która odpowiednio reguluje pracę hamulca.
Oczywiście oprócz tych trzech kluczowych elementów układ ABS to także szereg czujników, przewodów, zaworów i bezpieczników. Po czym poznać, że któryś z tych elementów, a więc system ABS nie działa?
Trudno przewidzieć żywotność tego systemu i stwierdzić, po jakim kilometrażu konieczna będzie naprawa ABS. Wszystkie jego komponenty ulegają z czasem zużyciu, które może prowadzić do tego, że cały system przestaje działać. Jednym z objawów jest wspomniane już świecenie się kontrolki odpowiedzialnej za układ ABS. Jeśli czujesz, że hamulce działają pulsacyjnie nawet w idealnych warunkach, jeśli chodzi na nawierzchnię, może to świadczyć o tym, że niesprawny jest czujnik ABS. Nieszczelna pompa ABS także może powodować, że system ABS nie będzie działał, tak jak należy. Oprócz tego poszczególny przewody czy inne elementy elektroniczne mogą ulec przepaleniu. W każdym wypadku konieczna będzie naprawa ABS, choć oczywiście wybór metody będzie zależał od tego przyczyn usterki.
Trudno mówić o jakiejś jednoznacznej różnicy pomiędzy naprawą a regeneracją układu ABS. O tym drugim niekiedy mówi się w przypadku odpowietrzenia pompy ABS. Jednak oczywiście tą metodą można sobie poradzić sobie tylko z jedną konkretną usterką. Powszechnym problemem z układem ABS jest awaria czujników, a także sterownika. W obu sytuacjach z reguły konieczna jest wymiana tych elementów. W przypadku uszkodzenia pompy ABS niektórzy zastanawiają się, czy warto kupić używany ten element. Jednak nigdy nie jest to dobry pomysł. Decydując się na taki ruch, nigdy nie masz pewności w kwestii tego, ile pracy wykonała dana pompa, a zatem czy uszkodzi się zaledwie po kilkudziesięciu przejechanych kilometrach.
Zawsze najlepszym miejsce, jeśli chodzi o jakiekolwiek naprawy samochodu, jest fachowy warsztat samochodowy. Samochód będzie tam mógł być poddany fachowej diagnozie. Dzięki temu poznasz przyczyny konkretnej usterki, a także najlepsze rozwiązania. To właśnie zawodowy mechanik będzie mógł więc powiedzieć czy najlepszym rozwiązaniem w przypadku układu ABS będzie jego naprawa, czy też może regeneracja. System ABS jest w każdym nowym samochodzie od wielu już lat, także nie będziesz miał problemów, aby znaleźć warsztat, który ma to w swojej ofercie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie