Rodzaje własności intelektualnych

Paweł Goźliński - blog 20/01/2019 11:08

Praktyka obrotu gospodarczego i przepisy prawa ukształtowały liczne definicje własności intelektualnych o charakterze innowacyjnym. Do najczęściej przytaczanych należą:

Wynalazek można określić jako nowatorskie, nieznane dotąd rozwiązanie o charakterze technicznym. W polskim prawie własności przemysłowej, wynalazek posiada zdolność patentową, gdy jest nowy (tj. nie jest częścią stanu techniki), posiada poziom wynalazczy (tzn., jeżeli nie wynika dla znawcy, w sposób oczywisty, ze stanu techniki) i nadaje się do przemysłowego zastosowania (tzn. może mieć zastosowanie w produkcji lub jakiejkolwiek działalności przemysłowej). Może on zatem przyjąć postać produktu czy urządzenia lub metody czy sposobu jego wytwarzania. (Ustawa z dn. 30.06.2000 r. Prawo własności przemysłowej).

Patent potocznie określany jako „pomysł” w terminologii formalno-prawnej oznacza wyłączne prawo do korzystania z wynalazku w określonym czasie w celach zarobkowych lub zawodowych. Patent można też definiować jako sposób ochrony własności intelektualnej jaką jest wynalazek. Ochrona w tym przypadku odbywa się poprzez udzielenie patentu przez Urząd Patentowy.

Technologia oznacza metodę produkcji lub sposób wytwarzania produktu. W tym znaczeniu, technologia jest pojęciem węższym od wynalazku. Każda technologia jest wynalazkiem, lecz nie każdy wynalazek jest technologią.

Wzór użytkowy to nowe i użyteczne rozwiązanie o charakterze technicznym, dotyczące kształtu, budowy lub zestawienia przedmiotu o trwałej postaci. Rozwiązanie jest użyteczne, jeżeli pozwala ono na osiągnięcie celu mającego praktyczne znaczenie przy wytwarzaniu lub korzystaniu z wyrobów. (Ustawa z dn. 30.06.2000 r. Prawo własności przemysłowej)

Wzór przemysłowy to nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, fakturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację. (Ustawa z dn. 30.06.2000 r. Prawo własności przemysłowej)

Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. (Ustawa z dnia 20.07.2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce).

 

ZOBACZ: WYCENA TECHNOLOGII I INNYCH AKTYWÓW NIEMATERIALNYCH

 

Know-how definiuje się jako udokumentowaną wiedzę (informacje) nadającej się do wykorzystania w działalności przemysłowej, naukowej lub handlowej. (Ustawa z dnia 15.02.1992 o podatku dochodowym od osób prawnych)

Tajemnica przedsiębiorstwa definiowana jest jako informacje, które spełniają łącznie następujące kryteria:

a) są poufne w tym sensie, że jako całość lub w szczególnym zestawie i zbiorze ich elementów nie są ogólnie znane lub łatwo dostępne dla osób z kręgów, które zwykle zajmują się tym rodzajem informacji;

b) mają wartość handlową dlatego, że są objęte tajemnicą;

c) poddane zostały przez osobę, która zgodnie z prawem sprawuje nad nimi kontrolę, rozsądnym, w danych okolicznościach, działaniom dla utrzymania ich w tajemnicy;

(DYREKTYWA PE I RADY (UE) 2016/943 z dn. 08.06.2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem)

Znak towarowy, którym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym, może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. (Ustawa z dn. 30.06.2000 r. Prawo własności przemysłowej).

Znak towarowy, w praktyce jest najczęściej znakiem słownym, graficznym lub słowno-graficznym i wyraża markę produktu, markę przedsiębiorstwa lub markę sieci dystrybucji. Mianem marki lub znaku firmowego określa się zazwyczaj niezarejestrowane w urzędzie patentowym znaki towarowe.

Topografia układów scalonych - rozwiązanie polegające na przestrzennym, wyrażonym w dowolny sposób, rozplanowaniu elementów, z których co najmniej jeden jest elementem aktywnym, oraz wszystkich lub części połączeń układu scalonego.

Przez układ scalony rozumie się jedno- lub wielowarstwowy wytwór przestrzenny, utworzony z elementów z materiału półprzewodnikowego tworzącego ciągłą warstwę, ich wzajemnych połączeń przewodzących i obszarów izolujących, nierozdzielnie ze sobą sprzężonych, w celu spełniania funkcji elektronicznych. (Ustawa z dn. 30.06.2000 r. Prawo własności przemysłowej)

Prawa autorskie do utworu obejmują każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (Utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2) plastyczne;

3) fotograficzne;

4) lutnicze;

5) wzornictwa przemysłowego;

6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7) muzyczne i słowno-muzyczne;

8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne

(Ustawa z dn. 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Baza danych oznacza zbiór danych lub jakichkolwiek innych materiałów i elementów zgromadzonych według określonej systematyki lub metody, indywidualnie dostępnych w jakikolwiek sposób, w tym środkami elektronicznymi, wymagający istotnego, co do jakości lub ilości, nakładu inwestycyjnego w celu sporządzenia, weryfikacji lub prezentacji jego zawartości. (Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych).

 

Wszystkie wymienione własności intelektualne w praktyce nakładają się na siebie, a ich nazwa zależy niejednokrotnie od potrzeby ich zdefiniowania w określonej sytuacji. I tak, wynalazek może być jednocześnie patentem lub wzorem użytkowym i technologią czy pracą rozwojową. Technologia może być patentem lub know-how. Know-how jest niczym innym jak właśnie tajemnicą przedsiębiorstwa, ale nie jest patentem lub wzorem użytkowym. Wzór przemysłowy może jednak być jednocześnie marką produktową, ale znak towarowy nie może być wzorem przemysłowym. Topografia układów scalonych i baza danych mogą spełniać definicje utworu.

Reklama

Rodzaje własności intelektualnych komentarze opinie

Dodajesz jako: |


Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wio.waw.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG MEDIA SP z o o z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"