
Zarząd Dróg Miejskich we współpracy z firmą Siemens Mobility zakończyli instalację wszystkich ponad 50 innowacyjnych urządzeń zaprojektowanych z myślą o rowerzystach. Totemy rowerowe podpowiadają jak jechać, aby na najbliższym skrzyżowaniu płynnie przejechać na zielonym świetle.
Pierwszy prototypowy egzemplarz został zamontowany w 2019 r. na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza w 2019 r. Wcześniej odbyły się też jego testy w warunkach fabrycznych. Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy Siemens Mobility oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich monitorowali urządzenie i kalibrowali je, w taki sposób by jak najlepiej służyło rowerzystom. Byliśmy również otwarci na uwagi ze strony warszawianek i warszawiaków. Na podstawie sugestii mieszkańców umieszczone na obudowie totemu komunikaty zostały dodatkowo przetłumaczone na język angielski — informuje Urząd m.st. Warszawy.
Obecnie totemy znajdują się na 6 popularnych trasach rowerowych. Są to Czerniakowska, Świętokrzyska, Wybrzeże Gdańskie, Powsińska-Wiertnicza-Przyczółkowa, Okopowa-Towarowa oraz Dwernickiego-Szaserów.
Czym jest totem?
Zainstalowany w totemie radar szacuje prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty.
Nad wizualną stroną totemu pracowało stołeczne Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech animowanych znaków w kształcie warszawskiej syrenki:
· “Możesz zwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
· “Utrzymaj tempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.
· “Możesz przyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
· “Nie przejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.
Na tej podstawie kierujący może dostosować styl jazdy, tak aby zdążyć płynnie na zielone światło oraz oszczędnie gospodarować siłami. Efektem powinna być bardziej wydajna jazda, czyli dotarcie do celu zarówno szybciej, jak i mniejszym wysiłkiem fizycznym.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Zobacz także:
Zobacz także:
Fot. Urząd m.st. Warszawy
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie