Uprawnienia Komisji Weryfikacyjnej ds. Reprywatyzacji. Czy Patryk Jaki zna swoje uprawnienia?

25/12/2017 10:25
Polityka, Uprawnienia Komisji Weryfikacyjnej Reprywatyzacji Patryk swoje uprawnienia - zdjęcie, fotografia

Komisja wydaje decyzje i postanowienia po zasięgnięciu opinii Rady Społecznej powołanej przy Komisji.

Przewodniczący Komisji może wystąpić do prokuratora z wnioskiem o przeszukanie wszelkich miejsc lub/ i zajęcie rzeczy w celu zabezpieczenia dowodów oraz zabezpieczenia zwrotu równowartości wypłaconego świadczenia odszkodowawczego byłemu właścicielowi lub jego następcy prawnemu.

Prokuratura ma obowiązek udostępnienia Komisji dokumentów z prowadzonego śledztwa w postępowaniu karnym, którego przedmiotem jest przestępstwo w postępowaniu o zwrot nieruchomości.

Komisja może wezwać na przesłuchanie stronę postępowania lub świadka.

Stawiennictwo jest obowiązkowe, a jego brak podlega karze. Świadek, tak jak w sądzie, nie może odmówić zeznań, a strona oskarżona może.

Komisja może nakazać sądowi wieczysto-księgowemu wpis w KW ostrzeżenia o postępowaniu weryfikacyjnym, a w przypadku, gdy decyzja zwrotowa nie wywołała nieodwracalnych skutków prawnych (nieruchomość nie została odsprzedana), może ustanowić zakaz jej zbywania i obciążania. Na taką decyzję służy zażalenie. Czyli można odsprzedawać nieruchomości będące uprzednio przedmiotem zbycia, mimo postępowania weryfikacyjnego.

Komisja może zawiadamiać stosowne organy o podejrzeniu popełnienia przestępstwa lub naruszeniu prawa oraz o przypadkach utrudniania postępowania dotyczącego ujawniania naruszeń prawa.

Komisja może żądać wszczęcia przez stosowny organ postępowania w przedmiocie odpowiedzialności dyscyplinarnej, służbowej, materialnej i innej wynikającej ze stosunku pracy w postępowaniu reprywatyzacyjnym. Ale sama karać nie może, choć prasa donosiła o takich decyzjach. Komisja bada zgodność decyzji reprywatyzacyjnej z prawem, a w szczególności gdy nieruchomość zwrócono nabywcy roszczeń, a cena transakcji była niewspółmiernie niska w stosunku do realnej wartości zwracanej nieruchomości. Taka regulacja prawna dziwi. Przecież transakcje tego typu były dokonywane zgodnie z prawem i z osobami prywatnymi, świadomymi tego co robią. Jest prawdopodobne, że ukrywali oni wysokość takiej transakcji przed urzędem skarbowym, by nie zapłacić wysokiego podatku dochodowego. Resztę płacono być może pod stołem. Ale to nie powinno być przyczyną odebrania nieruchomości, tylko postępowania karno–skarbowego.

Komisja w wyniku postępowania uchyla decyzje reprywatyzacyjnej w całości albo w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy lub uchylając decyzję przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi, który wydał tę decyzję, np. Miastu.

W razie, gdy decyzja reprywatyzacyjna wywołała nieodwracalne skutki prawne (nieruchomość zwrócona została sprzedana), stwierdza jedynie wydanie tej decyzji z naruszeniem prawa. Czyli nie może odebrać nieruchomości zwróconej, a następnie sprzedanej przez byłego właściciela lub handlarza roszczeń. Nie rozumiem zatem oświadczeń pana Ministra Jakiego o ich odebraniu.

Specjalnym uprawnieniem Komisji jest możliwość uchylenia decyzji zwrotowej, jeśli ta doprowadziła do skutków rażąco sprzecznych z interesem społecznym. Jest to wielce dyskusyjne uprawnienie, bo dalece subiektywne i mające niewiele wspólnego z naruszeniem obowiązującego prawa w obrocie nieruchomością.

Jednym z ustawowych przypadków naruszenia takiego interesu są bezprawne działania nowych właścicieli wobec lokatorów. Ta regulacja też dziwi. Przecież od obrony lokatorów w tej mierze są stosowne przepisy, w tym ustawa o ochronie praw lokatorów, z których mogli oni korzystać. Niektórzy robili to skutecznie, biorąc dobrych prawników. Inni nie poszli za tym przykładem, bo słuchali błędnych i populistycznych podpowiedzi i obietnic polityków i gazet, że ich obronią.

W istocie należałoby ścigać tych podpowiadaczy i sądy, które w tych sprawach orzekały niewłaściwie. Trzeba też ścigać karnie tych, którzy prawo łamali przez nękanie lokatorów. Niestety nie dano Komisji takich uprawnień. W istocie nikt tym problemem się nie zajmuje, a jest to istotny problem społeczny wykazujący słabość państwa.

Oprócz uchylenia decyzji reprywatyzacyjnej Komisja może orzec o zwrocie wypłaconych odszkodowań reprywatyzacyjnych w całości lub części. Istotnym uregulowaniem ustawy jest możliwość, by Komisja orzekła o wypłacie przez Miasto Warszawa odszkodowań lub zadośćuczynień dla lokatorów pokrzywdzonych w wyniku reprywatyzacji. Nie bardzo wiem, dlaczego ma to czynić Miasto, a nie ci, co krzywdzili. Wynika to zapewne z przyjętej filozofii o wartości prawa lokatorów do wynajmu nieruchomości komunalnych, czyli z niskim czynszem. Komisja do dziś nie orzekła o takim odszkodowaniu, mimo iż mieni się obrońcą praw lokatorów, czego emanacją są długie, prawnie niczemu niesłużące rozmowy Komisji z lokatorami. Termin złożenia wniosku o takie odszkodowanie jest bardzo krótki i wynosi 30 dni od ostatecznej decyzji Komisji o uchyleniu zwrotu. Nie słychać, by ktoś takie wnioski złożył i by Komisja je rozpatrywała.

Komisja może doprowadzić do żądania odszkodowania do wysokości 12 pensji miesięcznych od urzędników, którzy swoim działaniem doprowadzili do szkody gminy lub Skarbu Państwa z tytułu reprywatyzacji poprzez działanie niezgodne z prawem lub zaniechanie.

Członkowie Komisji też mogą być pociągani do odpowiedzialności za swoje działania.

Ponieważ wahadło historii zmienia z czasem obecne status quo może to być chichot historii, bo do szeregu decyzji Komisji można mieć wiele zastrzeżeń prawnych.

Bogdan Żmijewski

Uprawnienia Komisji Weryfikacyjnej ds. Reprywatyzacji. Czy Patryk Jaki zna swoje uprawnienia? komentarze opinie

  • gość 2018-02-27 15:48:39

    Specjalnym uprawnieniem Komisji jest możliwość uchylenia decyzji zwrotowej, jeśli ta doprowadziła do skutków rażąco sprzecznych z interesem społecznym. Jest to wielce dyskusyjne uprawnienie, bo dalece subiektywne i mające niewiele wspólnego z naruszeniem obowiązującego prawa w obrocie nieruchomością. CAŁKOWICIE SIĘ ZGADZAM.

  • gość 2018-02-28 18:57:26

    "wspolzycie spoleczne" - sam fakt posiadania kamienicy / paru lokali jest juz dowodem o braku jego - bo przeciez byloby lepsze wspołzycie gdyby je przekazac spoleczenstwu (na zmarnowanie)

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Przedszkole Terapeutyczne

DIAGNOZA: ZABURZENIA ZE SPEKTRUM AUTYZMU? POMOŻEMY CI ZROZUMIEĆ TWOJE DZIECKO ! Serdecznie zapraszamy rodziców i opiekunów wraz z dziećmi do..


Zobacz ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wio.waw.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG MEDIA SP z o o z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"