Reklama

Warszawa w europejskiej czołówce — czym zaowocował 2020?

13/01/2021 08:10

W 2020 r. udało się otworzyć kolejne stacje metra, zakupić rekordową liczbę elektrycznych autobusów czy zazielenić kolejne kilometry torowisk tramwajowych. Mimo wielu zadań w związku z walką z epidemią koronawirusa, Warszawa pamiętała o priorytetach, które od wielu lat są konsekwentnie realizowane.

130 nowych autobusów elektrycznych

W 2019 roku podpisaliśmy „kontrakt stulecia” – umowę na dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric. Pod koniec minionego roku umowa została zrealizowana w całości, co oznacza, że aktualnie we flocie MZA znajdują się 162 takie pojazdy - elektryki można spotkać na wielu liniach, przede wszystkim w centrum miasta, w rejonach gęstej zabudowy, ponieważ są one ciche i bezpieczne dla klimatu — informuje Zarząd Transportu Miejskiego.

Warszawa utrzymuje się w europejskiej czołówce w dziedzinie napędów zeroemisyjnych – więcej elektrobusów mają tylko Moskwa i Londyn. Dziś autobusy elektryczne rewolucjonizują transport publiczny w Europie. Tylko w Polsce duże zamówienia na kilkadziesiąt pojazdów składają m.in. Kraków i Poznań, a w ślady Warszawy poszły też Madryt, Berlin, Bukareszt czy Goeteborg.

Kolejne stacje linii M2

Rok 2020 – pod względem rozwoju możliwości przewozowych i zwiększania atrakcyjności Warszawskiego Transportu Publicznego – minął pod hasłem oddania do użytku kolejnego odcinka podziemnej kolei i rozbudowy drugiej linii metra. Mieszkańcy Woli oraz zachodniej części Warszawy i aglomeracji zyskali nowy 3,5-kilometrowy odcinek z trzema stacjami: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. 

Nawet 213 nowych tramwajów i kolejne zielone torowiska

Umowa na zakup nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów jest jedną z największych tego typu w Polsce i jedną z większych w Europie. Dostawy są podzielone na dwie części: w zamówieniu podstawowym Tramwaje Warszawskie kupią 123 tramwaje, a w ramach opcji możliwy będzie zakup kolejnych 90. Hyundai Rotem wyprodukuje je za 1 mld 825 mln zł netto.

Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te budowane w ramach opcji – do końca 2023 roku.

Nowoczesna zajezdnia tramwajowa

Pod koniec 2020 roku ogłosiliśmy również przetarg na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu. Będzie to najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Zajezdnia zostanie wyposażona między innymi w inteligentny system do zarządzania serwisowaniem tramwajów — informuje ZTM.

Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą to m.in. pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody deszczowej w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Pierwsze prace związane z porządkowaniem terenu i przygotowaniem budowy zaczną się jeszcze w styczniu.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:



Aplikacja wio.waw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wio.waw.pl




Reklama
Wróć do