Tajemnica przedsiębiorstwa – czym jest i jak ją chronić


Dodano: 2018-12-06 15:29:42
Tagi: Prawo, Technologia

  • FinancialCraft 2018.03.05 13:55



    Własności
    intelektualne są powszechnie i szeroko wykorzystywane przez przedsiębiorstwa i
    jednostki badawcze do prowadzenia działalności gospodarczej i rozwoju
    prowadzonego biznesu. Inwestują one niejednokrotnie znaczące środki finansowe w
    celu wytworzenia lub opracowania technologii lub wynalazku, pozyskania
    informacji lub wiedzy dających przewagę konkurencyjną na rynku dla osiągnięcia
    satysfakcjonujących zwrotów z inwestycji, co jest dla nich główną motywacją do
    prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej.



    Nie
    każde z tych aktywów niematerialnych może zostać opatentowane lub podlega
    ochronie na podstawie prawa autorskiego. Nie oznacza to jednak, że tego rodzaju
    wytworzone lub pozyskane informacje i wiedza nie podlegają ochronie własności
    przemysłowej. Tego rodzaju aktywa powszechnie określane jako tajemnica
    przedsiębiorstwa lub know-how podlegają ochronie na podstawie przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
    (UE) 2016/943 z dnia 8.06.2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i
    niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich
    bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem
    , implementowanych
    do polskich przepisów w lipcu 2018 r. w szczególności znajdujących
    odzwierciedlenie w:



    • ·       
      Ustawie z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postepowania cywilnego,


    • ·       
      Ustawie z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,


    • ·       
      Ustawie z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów.


    Czym jest
    tajemnica przedsiębiorstwa (know-how)?



    Zgodnie z Dyrektywą, tajemnicą przedsiębiorstwa są
    informacje, które spełniają wszystkie następujące wymogi:



    • ·       
      Są poufne w tym sensie, że jako
      całość lub w szczególnym zestawie i zbiorze ich elementów nie są ogólnie znane
      lub łatwo dostępne dla osób z kręgów, które zwykle zajmują się tym rodzajem
      informacji,


    • ·       
      Mają wartość handlową dlatego, że
      są objęte tajemnicą,


    • ·       
      Poddane zostały przez osobę, która
      zgodnie z prawem sprawuje nad nimi kontrolę, rozsądnym, w danych
      okolicznościach, działaniom dla utrzymania ich w tajemnicy.


    Co oznacza ta definicja dla konkretnie określonych
    aktywów? Czy w świetle punktu pierwszego np. baza danych klientów może zostać
    uznana za tajemnice przedsiębiorstwa?



    Kiedy dane są
    poufne?



    Jeżeli zawiera wyłącznie dane powszechnie dostępne na
    temat kontrahentów, typu nazwa, adres i nr kontaktowy – taka baza danych raczej
    nie będzie stanowiła tajemnicy przedsiębiorstwa. Jeżeli natomiast zawierać
    będzie takie dane, które nie są powszechnie dostępna jak np. dane kontaktowe do
    osób decyzyjnych, wielkość realizowanych zamówień, szczególne warunki umowy (ceny,
    upusty, terminy płatności) wówczas warunek pierwszy zostaje spełniony.



    Kiedy know-how ma wartość handlową?



    Know-how jak każdą inną własność intelektualną można
    poddać wycenie. Nie
    chodzi tu jednak o typową wycenę wartości rynkowej, a raczej o wykazanie, że
    utrzymywanie w tajemny określonej wiedzy czy informacji przysparza jednostce
    określonych korzyści ekonomicznych. Takie korzyści mogą przejawiać się w
    osiąganiu lepszych cen, szybszej realizacji lub zawierania umów, dostępu do
    określonych rynków produktowych lub geograficznych.



    Know-how, ma wartość handlową zawsze wtedy, gdy jego
    ujawnienie, wykorzystanie lub bezprawne pozyskanie może spowodować szkodę
    właścicielowi lub innej osobie sprawującej nad nim kontrole. Szkoda może
    dotyczyć utraty naukowego lub technicznego potencjału, interesów gospodarczych
    lub finansowych pozycji strategicznej lub zdolności do konkurowania.



    Wartość handlowa może być rzeczywista lub potencjalna,
    tzn., że podmiot, który nie wprowadził do użytkowania lub nie zakończył prac
    badawczych nie traci ochrony, tylko dlatego, że nie uzyskuje jeszcze zysków
    ekonomicznych z posiadanej tajemnicy przedsiębiorstwa.



    Jak tajemnica
    przedsiębiorstwa powinna być chroniona?



    Tajemnica przedsiębiorstwa spełnia swoją definicję
    tylko wtedy, kiedy jest odpowiednio chroniona tzn. istnieje uzasadniony interes
    w utrzymywaniu poufności (takim interesem mogą być określone lub potencjalne
    korzyści ekonomiczne) jak i istnieją uzasadnione oczekiwania, że ta poufność
    zostanie zachowana.



    Takie oczekiwania nie będą istniały, kiedy każdy pracownik
    w firmie będzie miał dostęp do określonych informacji, tzn. dostęp do tajemnicy
    nie będzie ograniczony do katalogu niezbędnych osób, a każdy kto będzie miał dostęp
    do informacji poufnych nie zostanie poinformowany o tym, że otrzymuje tajemnicę
    przedsiębiorstwa.



    Przykłady know-how



    W świetle powyższych zasad możemy zidentyfikować
    następujące aktywa, które możemy zaliczyć jako know-how: informacje na temat klientów i dostawców dające przewagę
    handlową, biznesplan, badania i strategie rynkowe, treści oferty i umów
    handlowych, projekty nowych produktów, informacje o wysokości wynagrodzeń
    pracowników. 



    Co nie jest
    tajemnicą przedsiębiorstwa?



    Tajemnicą handlową, nie jest informacja nieistotna dla
    działalności danego przedsiębiorstwa. Nie są know-how także doświadczenia i
    umiejętności pracowników zdobyte w trakcie pracy zawodowej. Tajemnicą
    przedsiębiorstwa nie są także znane lub łatwo dostępne informacje, które każda
    osoba działająca w danym obszarze może bez trudu pozyskać.



    Przestaje być tajemnicą przedsiębiorstwa know-how,
    które zostanie odkryte przez osobę trzecią i udostępnione innym podmiotom,
    również, jeżeli odkrycie zostało dokonane na zasadach inżynierii odwrotnej na
    podstawie legalnie nabytego produktu, chyba że miały miejsce odrębne ustalenia
    umowne pomiędzy właścicielem know-how a nowym wynalazcą. 



    Można zatem zidentyfikować kilka rodzajów informacji,
    które nie są i nie mogą być tajemnicą przedsiębiorstwa, są to np.: sprawozdanie
    finansowe lub pojedyncze dane finansowe zamieszczane w sprawozdaniu (nawet
    jeżeli nie zostały opublikowane wbrew obowiązującym przepisom), struktura
    organizacyjna przedsiębiorstwa i struktura własności przedsiębiorstwa czy
    strategia optymalizacji podatkowej.



    odpowiedz cytuj
Reklama


Reklama






 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wio.waw.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG MEDIA SP z o o z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"