
Paliwo to jeden wiodących tematów już od jakiegoś czasu. Najpierw przedwyborcze cuda na stacjach, po 15 października regularne podwyżki cen. Chyba nie ma domu, w którym tankowanie nie byłoby przedmiotem rozmów, czy wręcz dyskusji. Sprawa benzyny powraca, bo od nowego roku czekają nas zmiany, dla wielu osób oznaczające zwiększone wydatki.
W styczniu na wszystkich stacjach, w miejscu bardzo popularnej benzyny E5, pojawi się nowe paliwo: E10 z liczbą oktanową 95. Brzmi niepozornie, jednak zmiana będzie dotkliwa dla posiadaczy starszych samochodów, bo ten rodzaj paliwa nie nadaje się to wielu silników w autach produkowanych przed 2007 rokiem.
Dotychczasowa benzyna E5 wciąż będzie dostępna dla kierowców, jednak stanie się ona droższa od nowo wprowadzonej E10.
Po co takie zamieszanie? Jak wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska, chodzi o ekologię.
– „Wprowadzenie benzyny E10 wynika z konieczności zwiększenia udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych. Bioetanol w benzynie ogranicza emisję CO2 z sektora transportowego, co pozytywnie wpływa na poprawę jakości powietrza, w szczególności w dużych miastach, a przez to na ochronę zdrowia ludzi i środowiska – informuje w komunikacie Ministerstwo, a my doprecyzujemy: różnica w obu benzynach polega na udziale biokomponetntów (bioetanolu): E10 ma tego składnika max. 10 procent, a E5 max. 5.
Ekologia jest bardzo ważna, ale zmiany nie dla wszystkich będą korzystne i jak podkreślają kierowcy „wszystko zmierza do szybkiego wyeliminowania z ruchu starych samochodów”. „SCT plus paliwo i tak powolutku, metodą powolnego gotowania żaby, pozbawi się lud prawa do swobodnego poruszania się, czytaj posiadania auta. Nie stać cię będzie na nowe, to szoruj do zbiorkomu" – komentarzy takich jak ten na platformie X, pod wpisem resortu jest wiele.
Zmiana może się podobać lub nie, jednak jest nieunikniona. Dlatego, jeśli nie macie nowego samochodu, a taki, który obchodzi „naste” lub „dzieste” urodziny, warto sprawdzić, czy jest przystosowany do nowej benzyny.
Można to zrobić na kilka sposobów: wpisując na stronie e10.klimat.gov.pl dane auta, lub w instrukcji pojazdu czy na klapie wlewu paliwa. Informacji zasięgnąć można również u sprzedawcy i producenta samochodu.
– Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodu osobowego w 2020 r. wynosił w Polsce 14,3 roku. Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10 – informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie