Reklama

Przystanki na żądanie - daj czas kierowcy na bezpieczne zatrzymanie

Te zasady powinni znać wszyscy, zdarza się jednak, że niewłaściwie lub zbyt późno próbujemy zatrzymać autobus na przystanku "na żądanie" o czym świadczą zgłoszenia jakie otrzymujemy od naszych Czytelników. Pasażerowie skarżą się, że w wielu przypadkach kierowcy lekceważą dawane im sygnały o potrzebie zatrzymania. Czy jednak na pewno zawsze prawidłowo ją sygnalizujemy? Aby rozwiać wątpliwości, krok po kroku przypominamy jak skutecznie wsiąść i wysiąść na przystanku "na żądanie" do autobusu.

Najważniejsze: Wielu z nas pamięta, że aby zatrzymać autobus na przystanku "na żądanie" należy zamachać. Przypominamy jednak o tym, że sygnał ten należy dać odpowiednio wcześniej - tak aby kierowca miał możliwość bezpiecznie się zatrzymać. 

Wszystkie przystanki „na żądanie” są odpowiednio oznaczone i wyróżnione. Pasażer znajdzie o nich informację w wielu różnych miejscach - wewnątrz pojazdów (na klasycznej lub elektronicznej tablicy bocznej), na przystankach (na naklejce z numerem linii i w rozkładach jazdy) oraz na rozkładach zamieszczonych w Internecie.

Jeżeli chcemy wysiąść na przystanku na żądanie, to musimy o tym poinformować kierowcę. Do tego celu służą przyciski „STOP” lub „na żądanie” znajdujące się w każdym pojeździe. W autobusach są umieszczane najczęściej na poręczach przy drzwiach. Większość przycisków „STOP” jest w kolorze czerwonym, a w najnowszych pojazdach przyciski oznaczono dodatkowo opisem w alfabecie Braille’a, by ułatwić podróżowanie osobom z wadami wzroku.

Bez względu na typ pojazdu, naciśnięcie przycisku „STOP” jest natychmiast sygnalizowane prowadzącemu i pasażerom. Sygnałem dla pasażerów, potwierdzającym zgłoszenie takiej dyspozycji, w większości autobusów będzie wyświetlenie odpowiedniego napisu na elektronicznej tablicy umieszczonej pod sufitem, a w najnowszych wozach - podświetlenie przycisku po jego naciśnięciu. W niektórych pojazdach dodatkowo rozlegnie się sygnał dźwiękowy. W sukcesywnie wycofywanych z ruchu Ikarusach - wciśnięcie przycisku „na żądanie” spowoduje wyłącznie podświetlenie się przycisku.

Równolegle odpowiedni sygnał otrzymuje kierowca.

Zbliżając się do przystanku na żądanie, kierowca ma obowiązek zachowania szczególnej ostrożności. I musi mieć czas na bezpieczne zatrzymanie. Dlatego  należy naciskać przyciski z odpowiednim wyprzedzeniem. Żeby uniknąć wszelkich nieporozumień i kontrowersji związanych ze zbyt późną sygnalizacją, najlepiej wciskać przycisk „STOP” już kilka sekund po odjeździe z przystanku poprzedzającego.

Wsiadamy na przystanku na żądanie

Komunikacja jest również ważna podczas wsiadania na przystanku na żądanie. Tutaj sygnałem dla kierowcy jest wyraźne i zdecydowane podniesienie ręki w momencie zbliżania się pojazdu do przystanku. Tylko wtedy prowadzący pojazd ma szansę na bezpieczne zatrzymanie autobusu na naszym przystanku. Jeżeli kierowca otrzyma znak zbyt późno np. dopiero w momencie gdy pojazd mija przystanek, musimy liczyć się z przykrymi konsekwencjami -  autobus wtedy nie zatrzyma się.

Najlepiej informować kierowcę o zamiarze skorzystania z danego autobusu wyciągniętą ręką z otwartą dłonią, poprzez kilkukrotne „pomachanie” nią w górę i w dół. Wtedy nie będzie miał żadnych wątpliwości.

 

 

 

 

 

 

źródło: ZTM

Aplikacja wio.waw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wio.waw.pl




Reklama
Wróć do