
Te zasady powinni znać wszyscy, zdarza się jednak, że niewłaściwie lub zbyt późno próbujemy zatrzymać autobus na przystanku "na żądanie" o czym świadczą zgłoszenia jakie otrzymujemy od naszych Czytelników. Pasażerowie skarżą się, że w wielu przypadkach kierowcy lekceważą dawane im sygnały o potrzebie zatrzymania. Czy jednak na pewno zawsze prawidłowo ją sygnalizujemy? Aby rozwiać wątpliwości, krok po kroku przypominamy jak skutecznie wsiąść i wysiąść na przystanku "na żądanie" do autobusu.
Najważniejsze: Wielu z nas pamięta, że aby zatrzymać autobus na przystanku "na żądanie" należy zamachać. Przypominamy jednak o tym, że sygnał ten należy dać odpowiednio wcześniej - tak aby kierowca miał możliwość bezpiecznie się zatrzymać.
Wszystkie przystanki „na żądanie” są odpowiednio oznaczone i wyróżnione. Pasażer znajdzie o nich informację w wielu różnych miejscach - wewnątrz pojazdów (na klasycznej lub elektronicznej tablicy bocznej), na przystankach (na naklejce z numerem linii i w rozkładach jazdy) oraz na rozkładach zamieszczonych w Internecie.
Jeżeli chcemy wysiąść na przystanku na żądanie, to musimy o tym poinformować kierowcę. Do tego celu służą przyciski „STOP” lub „na żądanie” znajdujące się w każdym pojeździe. W autobusach są umieszczane najczęściej na poręczach przy drzwiach. Większość przycisków „STOP” jest w kolorze czerwonym, a w najnowszych pojazdach przyciski oznaczono dodatkowo opisem w alfabecie Braille’a, by ułatwić podróżowanie osobom z wadami wzroku.
Bez względu na typ pojazdu, naciśnięcie przycisku „STOP” jest natychmiast sygnalizowane prowadzącemu i pasażerom. Sygnałem dla pasażerów, potwierdzającym zgłoszenie takiej dyspozycji, w większości autobusów będzie wyświetlenie odpowiedniego napisu na elektronicznej tablicy umieszczonej pod sufitem, a w najnowszych wozach - podświetlenie przycisku po jego naciśnięciu. W niektórych pojazdach dodatkowo rozlegnie się sygnał dźwiękowy. W sukcesywnie wycofywanych z ruchu Ikarusach - wciśnięcie przycisku „na żądanie” spowoduje wyłącznie podświetlenie się przycisku.
Równolegle odpowiedni sygnał otrzymuje kierowca.
Zbliżając się do przystanku na żądanie, kierowca ma obowiązek zachowania szczególnej ostrożności. I musi mieć czas na bezpieczne zatrzymanie. Dlatego należy naciskać przyciski z odpowiednim wyprzedzeniem. Żeby uniknąć wszelkich nieporozumień i kontrowersji związanych ze zbyt późną sygnalizacją, najlepiej wciskać przycisk „STOP” już kilka sekund po odjeździe z przystanku poprzedzającego.
Wsiadamy na przystanku na żądanie
Komunikacja jest również ważna podczas wsiadania na przystanku na żądanie. Tutaj sygnałem dla kierowcy jest wyraźne i zdecydowane podniesienie ręki w momencie zbliżania się pojazdu do przystanku. Tylko wtedy prowadzący pojazd ma szansę na bezpieczne zatrzymanie autobusu na naszym przystanku. Jeżeli kierowca otrzyma znak zbyt późno np. dopiero w momencie gdy pojazd mija przystanek, musimy liczyć się z przykrymi konsekwencjami - autobus wtedy nie zatrzyma się.
Najlepiej informować kierowcę o zamiarze skorzystania z danego autobusu wyciągniętą ręką z otwartą dłonią, poprzez kilkukrotne „pomachanie” nią w górę i w dół. Wtedy nie będzie miał żadnych wątpliwości.
źródło: ZTM
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie