
Wraca sprawa budowy Mostu Krasińskiego. Wydaje się, że decyzje już zapadły, a konsultacje są pozorne.
W dniu 7 października w Urzędzie Dzielnicy Targówek odbyło się wspólne posiedzenie radnych Dzielnic Targówek, Żoliborz, Praga Północ oraz przedstawicieli władz miasta. Zgadzam się ze zdaniem Pana Burmistrza Grzegorza Hlebowicza, że decyzje w sprawie mostu już zapadły i te „konsultacje” to tylko pozorne działania wynikające z przepisów dotyczących inwestycji ze środków unijnych. Z wypowiedzi Pana Burmistrza wynika, że Urząd Wojewody z poprzedniej kadencji odrzucił projekt Trasy i Mostu Krasińskiego z uwagi na brak konsultacji z mieszkańcami, czego wymagają przepisy dotyczące inwestycji ze środków unijnych. Należało wiec tą „wadę prawną” zlikwidować i dlatego prowadzone są „konsultacje” z mieszkańcami. Przemawiają za tym stanowiskiem trzy fakty :
1/ wkrótce wygasną pozwolenia środowiskowe a rozpoczęcie procedury uzyskania ich na nowo odłoży inwestycję w czasie, w interesie Inwestora /Władz Miasta/ jest szybko rozpocząć inwestycję a ewentualne zmiany w projekcie przesunęłyby ten termin.
2/ są już zabezpieczone fundusze /ponad 700 mln na lata 2015-2018/ na pierwszy etap inwestycji – czyli zbudowanie mostu od Jagiellońskiej do Placu Wilsona, oraz na 2 etap /wiadukt nad torami do Ul. Odrowąża 2021-2023/ ale tylko na prace projektowe w drugim etapie.
3/ na pytania Radnych o charakter aktualizacji projektu, o możliwości zmian w projekcie wynikających z konsultacji , Przedstawiciele Władz Miasta /Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, Biuro Rozwoju Miasta Urzędu m.st. Warszawy, Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy/ udzielali na spotkaniu wymijających odpowiedzi.
Oczywiście podczas dyskusji ścierały się dwa stanowiska : Radni Targówka i Pragi Północ „walczą” o Trasę i Most Krasińskiego. Mieszkańcy Kolonii Śliwice są przeciwni tej inwestycji gdyż niszczy jedyny zielony skwer na terenie Kolonii. Do głosów przeciw inwestycji dołączyli się również mieszkańcy Bródna. Budowa mostu nie rozwiąże problemów komunikacyjnych tego osiedla, gdyż nie ma do 2023 r. zabezpieczonych funduszy na 2 etap Trasy , czyli wiadukt nad torami kolejowymi, który połączyłby most z osiedlem, są tylko fundusze na prace projektowe. Mieszkańcy tego osiedla proponują by te pieniądze przeznaczyć na budowę obwodnicy Pragi. Natomiast Radni Żoliborza są:
- przeciwni tej inwestycji w całości – Radny Tomasz Michałowski ,
- ewentualnie „za” budową mostu - ale inwestycja o mniejszej skali. Takie stanowisko zaprezentowało Stowarzyszenie Żoliborzan.
Zaprezentowany projekt krytykują przede wszystkim za : rażące przeskalowanie inwestycji i budowę mostu kosztem innych inwestycji np. obwodnica Pragi.
O przeskalowaniu Inwestycji świadczą :
- skrzyżowanie z Wisłostradą dwa razy większe niż obecnie ;4 pasy ruchu na wlotach, 2 pasy na wylotach, 3 pasy ruchu na wiaduktach, 3 pasy ruchu na rondzie,
- przebudowa ul Krasińskiego do pl. Wilsona – szerokie jezdnia, likwidacja trawników, wąskie chodniki, brak miejsca dla ścieżki rowerowej.
- niepokoi również zaplanowana możliwość skrętu w lewo w ul . Czarnieckiego – w zaprezentowanym projekcie dodatkowy pas na ul. Krasińskiego dla skręcających w lewo. Przypominam , że mieszkańcy wywalczyli zakaz skrętu w ul. Czarnieckiego. W projekcie wraca więc koncepcja tranzytu przez środek osiedla.
- likwidacja przejść dla pieszych w efekcie utrudnienia w dojściu na Kępę Potocką jak również likwidacja przystanków w okolicy Czarnieckiego, czyli brak dostępu do komunikacji miejskiej w tej okolicy.
Zdaniem Stowarzyszenia Żoliborza należy ograniczyć skalę inwestycji co spowoduje obniżenie kosztów o ok.25% lub dokonać modyfikację projektu czyli budowa mostu tramwajowo-rowerowo-pieszego, /przykład Kraków estakada Wielicka – Lipska/ a uzyskane oszczędności przeznaczyć na inne istotne dla miasta inwestycje – chociażby obwodnica Pragi.
Interesujący głos w dyskusji oddał Pan Figura z Rady Miasta St. Warszawy reprezentujący w Radzie dzielnice Żoliborz i Bielany. Zwrócił on uwagę czy ta inwestycja jest korzystna z punktu interesu Miasta, bo że z punktu interesu Targówka i Pragi to tak. Priorytetem w wydawaniu pieniędzy na inwestycje w Warszawie powinno być metro, sieć tramwajowa i obwodnica śródmiejska , której fragment stanowiłaby obwodnica Pragi. Inwestycja wielkości prawie 1 miliarda zł / koszt 2 etapów/ ewentualnie rozwiąże problemy komunikacyjne 2 dzielnic, a na przeznaczeniu tych funduszy na budowę obwodnicy Śródmiejskiej, skorzystali by mieszkańcy wielu dzielnic. Niestety obwodnicy Śródmiejskiej z częścią obwodnicy Pragi nie ma w najbliższych planach inwestycyjnych i dlatego mieszkańcy Pragi i Targówka tak walczą o ten most i trasę, bo „lepszy wróbel w garści, niż gołąb na dachu”.
Elżbieta Marciniak
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie