Reklama

Trasa i Most Krasińskiego - pozorne konsultacje

Wraca sprawa budowy Mostu Krasińskiego. Wydaje się, że decyzje już zapadły, a konsultacje są pozorne.

 

 

W dniu 7 października w Urzędzie Dzielnicy Targówek odbyło się wspólne posiedzenie radnych Dzielnic Targówek, Żoliborz, Praga Północ  oraz przedstawicieli władz miasta. Zgadzam się ze zdaniem Pana Burmistrza Grzegorza  Hlebowicza, że decyzje w sprawie mostu już zapadły i te „konsultacje” to tylko pozorne  działania wynikające z przepisów dotyczących inwestycji  ze środków unijnych. Z wypowiedzi Pana Burmistrza wynika,  że Urząd Wojewody  z poprzedniej  kadencji  odrzucił projekt Trasy i Mostu Krasińskiego z uwagi na brak konsultacji z mieszkańcami, czego wymagają przepisy dotyczące inwestycji ze środków unijnych. Należało wiec  tą  „wadę prawną” zlikwidować i dlatego prowadzone są „konsultacje” z mieszkańcami.  Przemawiają za tym stanowiskiem  trzy  fakty :
 

 1/ wkrótce wygasną pozwolenia środowiskowe a rozpoczęcie procedury uzyskania ich na nowo odłoży inwestycję w czasie, w interesie Inwestora /Władz Miasta/ jest  szybko rozpocząć inwestycję a ewentualne zmiany w projekcie przesunęłyby  ten termin.


2/ są już zabezpieczone fundusze /ponad  700 mln na lata 2015-2018/ na pierwszy etap inwestycji  – czyli zbudowanie mostu od Jagiellońskiej do Placu  Wilsona, oraz na 2 etap /wiadukt nad torami  do  Ul. Odrowąża 2021-2023/  ale tylko na prace projektowe w drugim etapie.


3/ na pytania Radnych o charakter aktualizacji  projektu,  o możliwości  zmian w projekcie wynikających z konsultacji ,  Przedstawiciele  Władz Miasta /Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, Biuro Rozwoju Miasta Urzędu m.st. Warszawy, Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu  m.st. Warszawy/  udzielali   na  spotkaniu  wymijających odpowiedzi.


Oczywiście podczas  dyskusji  ścierały się dwa stanowiska : Radni Targówka i Pragi Północ  „walczą”  o  Trasę i Most Krasińskiego.  Mieszkańcy  Kolonii Śliwice  są przeciwni tej inwestycji gdyż niszczy jedyny zielony skwer  na terenie  Kolonii.  Do głosów  przeciw inwestycji  dołączyli się również mieszkańcy  Bródna.  Budowa mostu nie rozwiąże problemów komunikacyjnych tego osiedla, gdyż nie ma do 2023 r.  zabezpieczonych funduszy  na 2 etap  Trasy ,  czyli  wiadukt nad torami kolejowymi,  który  połączyłby  most  z osiedlem, są tylko fundusze  na prace projektowe. Mieszkańcy tego osiedla proponują by te pieniądze przeznaczyć na budowę obwodnicy Pragi.  Natomiast Radni Żoliborza  są:


-  przeciwni tej inwestycji w całości – Radny Tomasz Michałowski  ,

- ewentualnie  „za”  budową mostu  - ale inwestycja o mniejszej skali. Takie stanowisko zaprezentowało Stowarzyszenie Żoliborzan. 

Zaprezentowany projekt krytykują przede wszystkim za : rażące przeskalowanie inwestycji  i budowę mostu kosztem innych inwestycji np. obwodnica Pragi.


O przeskalowaniu  Inwestycji  świadczą :


- skrzyżowanie z Wisłostradą  dwa razy większe niż obecnie ;4 pasy ruchu na wlotach, 2 pasy na wylotach, 3 pasy ruchu na wiaduktach, 3 pasy ruchu na rondzie,

- przebudowa ul Krasińskiego do pl. Wilsona – szerokie jezdnia, likwidacja trawników, wąskie chodniki, brak  miejsca  dla ścieżki rowerowej.  

- niepokoi również  zaplanowana możliwość skrętu w lewo  w ul . Czarnieckiego – w  zaprezentowanym projekcie dodatkowy pas na ul. Krasińskiego dla skręcających w  lewo.  Przypominam , że mieszkańcy  wywalczyli zakaz skrętu w ul. Czarnieckiego. W projekcie wraca więc koncepcja tranzytu przez środek osiedla.

- likwidacja przejść dla pieszych   w efekcie  utrudnienia w dojściu na Kępę Potocką  jak również likwidacja przystanków  w okolicy Czarnieckiego, czyli brak dostępu do komunikacji miejskiej w tej okolicy.


Zdaniem Stowarzyszenia Żoliborza  należy ograniczyć skalę inwestycji  co spowoduje obniżenie kosztów o ok.25%  lub  dokonać modyfikację projektu czyli budowa mostu tramwajowo-rowerowo-pieszego,  /przykład  Kraków estakada Wielicka – Lipska/  a uzyskane oszczędności przeznaczyć na inne istotne dla miasta inwestycje – chociażby obwodnica Pragi.

 

Interesujący głos w dyskusji oddał   Pan Figura z Rady Miasta St. Warszawy reprezentujący w Radzie dzielnice Żoliborz i Bielany. Zwrócił on uwagę czy ta inwestycja jest korzystna z punktu interesu  Miasta, bo że z punktu interesu Targówka i Pragi to tak.  Priorytetem w wydawaniu pieniędzy na inwestycje  w Warszawie powinno być metro, sieć tramwajowa i obwodnica śródmiejska , której fragment stanowiłaby obwodnica Pragi.  Inwestycja  wielkości prawie 1 miliarda zł / koszt 2 etapów/ ewentualnie rozwiąże problemy komunikacyjne 2 dzielnic, a  na przeznaczeniu tych funduszy na budowę obwodnicy Śródmiejskiej, skorzystali by mieszkańcy  wielu dzielnic. Niestety obwodnicy Śródmiejskiej z częścią obwodnicy Pragi nie ma w najbliższych planach inwestycyjnych i dlatego mieszkańcy Pragi i Targówka tak walczą o ten most i trasę, bo „lepszy wróbel w garści, niż gołąb  na dachu”.

 

Elżbieta  Marciniak
 

Aplikacja wio.waw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wio.waw.pl




Reklama
Wróć do