Reklama

Warszawa przyjęła uchwałę krajobrazową 

Radni po kilku latach przegłosowali w końcu ustawę krajobrazową. Zakazuje ona np. zamieszczania ogromnych banerów reklamowych w centrum stolicy.

Na czwartkowej sesji Rada Warszawy prawie jednogłośnie przegłosowała ustawę krajobrazową, nad którą pracowano od pięciu lat. 51 radnych poparło decyzję, tylko jedna osoba była przeciwna, a trzy wstrzymały się od głosu. Za ustawą przemawia nie tylko chęć poprawy aspektu wizualnego miasta. Chodzi także m.in. o to, że - jak wynika z danych Zarządu Dróg Miejskich - w samym 2018 roku skontrolowano niemal 20 procent z 7 800 reklam. Dzięki uchwale będą towarzyszyć nam klarowne zasady i warunki ustawiania nośników, co pozwoli z kolei na nakładanie kar za ich nieprzestrzeganie. 

Wielkie bilbordy

Jak walczyli o to aktywiści, reklamy nie mogą przysłaniać architektury czy ograniczać światło w poszczególnych mieszkaniach. Teraz nowa ustawa pozwalać będzie na montowanie takowych wyłącznie przy większych trasach wylotowych czy wzdłuż wybranych ciągów komunikacyjnych. 

Grodzenie 

Z szyldów natomiast korzystają mniejsze przedsiębiorstwa, takie jak małe salony fryzjerskie bądź mniejszego rozmiaru sklepiki. Możliwa wielkość tychże szyldów jest dokładnie określona, a i tak znaczna część z nich będzie wstawiana wyłącznie na parterach budynków. Radni zainteresowali się również obostrzeniami (które zostaną ujednolicone - przez wzgląd na materiały, z których je wykonano), czy ogrodzenia. W kwestii ogrodzeń - chodzi o określenie ich wysokości oraz materiału, z którego będą zrobione. Pojawia się też wykaz osiedli, na których nikt nie będzie mógł się grodzić. 

W sprawie wypowiedziała się Ewa Janczar, szefowa komisji ładu przestrzennego: 

Teraz uchwała idzie pod osąd wojewody mazowieckiego. Zakładamy, że skoro było to jednogłośne uchwalenie, wojewoda nie będzie miał już nic przeciwko. Uchwała wejdzie w życie i będą dwa i trzy lata na dostosowanie się do przepisów.

Na efekty trzeba będzie poczekać

Nie od razu jednak ludzie odczują skutki wprowadzonej ustawy. Właściciele reklam najpierw objęci zostaną okresem dostosowawczym, a w przypadku istniejących już obiektów - przedsiębiorstwa dostaną dwa lata na wcielenie w życie obowiązujących od niedawna zmian. Tymczasem rok dłużej będą szykować się do tego właściciele szyldów. Jeżeli mowa zaś o ujednoliceniu małej architektury - to potrwa aż pięć lat. 

Kara za łamanie nowych postanowień okazuje się jednak dość potężna. Bowiem jeśli właściciel nie dostosuje się do uchwały po dwóch czy trzech latach, zapłaci karę naliczaną w trybie dziennym; rozmiar reklamy też będzie brany pod uwagę przez władze. Wyjaśniając, za "przetrzymaną" reklamę o powierzchni 1 metra kwadratowego kara wyniesie ponad 112 złotych; w przypadku 500-metrowej siatki będzie to już 4600 złotych dziennie.

Fot. Unsplash/Tomek Baginski

Aplikacja wio.waw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wio.waw.pl




Reklama
Wróć do