
ZTM ogłosił właśnie przetarg na studium techniczne dla węzła Warszawa Wschód z myślą o III linii metra. Szczegóły sprawdź poniżej.
Transport Publiczny poinformował kilka godzin temu o tym, że ZTM zlecił studium dla węzła Warszawa Wschodnia z myślą o III linii metra. Ma ono pomóc w podjęciu decyzji o kierunku rozwoju. Analiza obejmie spory obszar w rejonie stacji Warszawa Wschodnia i Stadion z uwzględnieniem różnych wariantów rozbudowy sieci transportowo-drogowej, łącznie z przeniesieniem dworca kolejowego, przekrzyżowaniem linii metra na Stadionie czy budową nowych tras tramwajowych.
Wykonawca będzie zobligowany do stworzenia wielowariantowych koncepcji i scenariuszy inwestycyjnych. Obszar analizy jest szeroko zakrojony, a zamawiający pozostawia sporą swobodę wykonawcy. [...] W skład zamówienia wchodzi analiza urbanistyczno-przestrzenna, analiza prawna, badania pomiarowe, analiza środowiskowa i geotechniczna, rozpoznanie środowiskowe i społeczne, analizy transportowe i funkcjonalne. Przeprowadzone zostaną m.in. analiza ekonomiczno-finansowe z uwzględnieniem trybu PPP, symulacje ruchu, konsultacje społeczne. Oczywiście wykonawca będzie musiał zebrać też szereg opinii i uzgodnień, w tym z PKP SA i PKP PLK.
W ramach etapu programowego pod uwagę wykonawca musi wziąć m.in. lokalizację i kształt dworców autobusów dalekobieżnych, lokalizację i kształt pętli autobusowych i tramwajowych, przebieg III linii metra, ewentualną linię tramwajową w Ząbkowskiej, kwestię budowy al. Tysiąclecia na odcinku Grochowska – Kijowska z linią tramwajową. Ciekawy punkt dotyczy stacji metra Stadion – analizowane ma być przekrzyżowanie linii metra (linia Bródno – południowe Śródmieście oraz Karolin – Praga Południe).
Analizowane warianty inwestycyjne obejmują kilka obszarów umiejscowienia potencjalnego węzła – rejon dworca Warszawa Wschodnia, rejon Warszawy Wschodniej oraz Warszawy Stadionu, połączenie Warszawy Stadionu i Warszawy Wschodniej z przeniesieniem dworca na błonia Stadionu Narodowego, a także połączenie przystanku Warszawa Stadion i dworca Warszawa Wschodnia wraz z zakopaniem linii kolejowej pod poziom terenu – z lokalizacją dworca kolejowego między stacją metra Stadion Narodowy a Targową. W ramach koncepcji drogowo-transportowej brane będą pod uwagę różne warianty: Trasa Tysiąclecia na odcinku Grochowska – Ząbkowska z tramwajem, Trasa Tysiąclecia Grochowska – Kijowska z tramwajem, Trasa Tysiąclecia Grochowska – Kijowska bez tramwaju, brak Trasy Tysiąclecia, Ząbkowska z tramwajem, Ząbkowska bez tramwaju, budowa kontynuacji Trasy Świętokrzyskiej.
Samo Metro Warszawskie zaproponowało, żeby wykonać bezpośredni tunel, który połączyłby antresolę stacji metra z holem dworca Warszawa Wschodnia. Natomiast Tramwaje Warszawskie zaznaczyły, że w 2029 r. przewidziano modernizację trasy tramwajowej w Kijowskiej i al. Tysiąclecia. Planowana jest też przebudowa pętli Dworzec Wschodni w bliżej nieokreślonej przyszłości, a dalekosiężne dokumenty planistyczne przewidują też trasę tramwajową w ciągu Kijowskiej w kierunku Targówka Przemysłowego i Ząbek (choć nie ma żadnych wiążących ustaleń i decyzji w tej sprawie). Spółka ma też szereg sugestii: budowa torowiska w ciągu al. Tysiąclecia do Grochowskiej, możliwość przedłużenia tej trasy w pasie drogowym Międzynarodowej do al. Waszyngtona – z połączeniem z planowaną trasą tramwajową na Gocław, przebicie al. Tysiąclecia na północ – w kierunku ronda Żaba i Bródna, trasa Bródno – Targówek – Targówek Przemysłowy – Grochów (Wiatraczna), budowa pętli tramwajowej bliżej stacji metra i kolejowej Stadion, realizacja węzła Marsa.
Termin składania ofert mija 6 maja bieżącego roku.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie