Reklama

Bitwa o drogi: beton nade wszystko!

Trwa coraz bardziej zaciekła wojna o drogi. Walczą wytwórcy asfaltu z producentami cementu. Zwolennicy betonowych dróg mają mocne argumenty: są one trwalsze, bezpieczniejsze i tańsze w eksploatacji. Obecnie ok. 600 km - 20 proc. autostrad i dróg ekspresowych - ma nawierzchnie betonowe.

GDDKiA - podkreśla, że zależy jej na równomiernym rozwoju obu technologii, planuje budowę, co najmniej, 809 km betonowych dróg szybkiego ruchu tj. ok. 27 proc. tras zaplanowanych w latach 2014-2020. Reszta będzie asfaltowa. Przyniesie to 635 mln zł oszczędności. Beton zostanie zastosowany tam, gdzie będzie duży ruch, zwłaszcza ciężarowy.

W 2020 r nawierzchnie betonowe będzie miało ok. 26 proc. dróg szybkiego ruchu w Polsce, pozostałe będą asfaltowe. Czyli znacznie mniej niż w krajach sąsiednich.

Z analizy GDDKiA wynika, że drogi betonowe są trwalsze i tańsze od asfaltowych, potwierdzają je badania Stowarzyszenie Producentów Cementu oraz Instytut Techniki Budowlanej (ITB). Drogi betonowe są: 

•                     tańsze w budowie i eksploatacji, mają lepszą jakość i gwarantują wyższe bezpieczeństwo ludzi; doświadczenia czeskie wskazują, że po 21 latach  wydatki związane z budową i utrzymaniem nawierzchni betonowych są o ok. 60 proc. niższe niż asfaltowych;

•                     nie powstają na nich koleiny i odkształcenia; mimo znacznej poprawy technologii powstające koleiny ciągle są istotną wadą dróg asfaltowych, stwarzają bardzo poważne zagrożenie dla kierowców, szczególnie podczas opadów, kiedy to dochodzi do zjawiska aquaplaningu;  na asfaltowym odcinku S8 (Trasa Toruńska w Warszawie) koleiny pojawiły już po trzech latach od remontu; 

•                     mają lepszą przyczepność - suche umożliwiają skrócenie drogi hamowania o 9 m, mokre aż o 13 metrów. Na drodze asfaltowej z koleinami różnica wzrasta do 38 m; są odporna na wysokie, jak i niskie temperatury - 

•                     samochody zużywają na nich mniej paliwa - ciężarowe nawet o 10 proc -  niższy opór toczenia sprawia, że tzw. współczynnik redukcji spalania paliw wynosi minimum 0,5 proc. w porównaniu do dróg asfaltowych;

•                     potrzeba nawet o 40 proc. mniej prądu na oświetlenie nawierzchni betonowych z powodu ich jasnego koloru;

•                     betonowe drogi są długowieczne; w  Europie i na świecie są uznawane za najtrwalsze rozwiązanie - mogą być eksploatowane przez okres minimum 30 lat, a belgijska droga Lorraine pod Brukselą była użytkowana bez remontu przez 78 lat;

•                      betonowe są odporne nawet na największe obciążenia, nie wymagają  uciążliwych i kosztownych remontów co 6-7 lat, nawet na najtrwalszych i najnowocześniejszych nawierzchniach asfaltowych, co kilka lat, trzeba kłaść nową warstwę ścieralną;

•                     beton z rozbiórki drogi można w 100 proc. wykorzystać w budownictwie.

Nie tylko z tego powodu betonowe drogi są bardziej przyjazne dla środowiska. Wprawdzie produkcja betonu obciąża je bardziej niż wytwarzanie asfaltu, to jednak badania ITB pokazują, że największa ilość emisji powstaje w fazie użytkowania drogi (ruch komunikacyjny), a nie w fazie jej wytworzenia z materiału, z którym jest pokryta. Zmniejszenie zużycia paliwa o 0,5 proc. w okresie 30 lat dla 1 km autostrady zmniejszy emisję CO2 o 1154 ton ekwiwalentu CO2, czyli mniej więcej tyle, ile wynoszą koszty środowiskowe wybudowania drogi; redukcja o 10 proc. zużycia paliwa dla pojazdów ciężkich pozwoli zaoszczędzić z kolei 10760 ton ekwiwalentu CO2, czyli pięć razy tyle co nakłady środowiskowe na budowę. Pokochajmy zatem beton na drogach. Jest za co. Tyle że my pokochać możemy od razu, a GDDKiA? Uda się jej oprzeć lobby asfaltowo-cementowemu?

Źródło: www.info wnp.pl
 

Aplikacja wio.waw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wio.waw.pl




Reklama
Wróć do