Reklama

Co z poszerzeniem A2?

GDDKiA złożyła wnioski o wydanie decyzji ZRID na poszerzenie odcinka A2 między Łodzią a Warszawą. W przyszłym roku przetarg, a w kolejnym początek prac budowlanych. Na coraz bardziej tłocznym fragmencie autostrady będzie szerzej i w końcu luźniej.

Ruch na wybudowanej ponad dekadę temu trasie sukcesywnie wzrasta. Według szacunków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, odcinek A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą należy do najbardziej zatłoczonych w kraju: ruch waha się tu
od ponad 50 tys. do niemal 100 tys. pojazdów, w zależności od pory i dnia. A będzie jeszcze trudniej, bo przecież trasa ma prowadzić m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Trwają intensywne przygotowania do rozbudowy autostrady. Inwestycja która zapowiada się na jedną z najtrudniejszych w ostatnich latach, bo będzie prowadzona bez wyłączania drogi z ruchu.
W 2023 roku podpisana została umowa na jej projekt, a 29 października GDDKiA wystąpiła do wojewodów: łódzkiego i mazowieckiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na poszerzenie autostrady A2 Łódź – Warszawa, o dodatkowe pasy ruchu.

- Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa – zapowiada GDDKiA dodając, że przyszłym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, ogłoszone zostaną przetargi na rozbudowę trasy. - Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej poszerzenia autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu pomiędzy Łodzią i Warszawą. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ (skrzyżowanie A1 i A2).  Przed projektantem duże wyzwanie.

Na czas inwestycji GDDKiA nie planuje wyłączać z ruchu żadnego z istniejących pasów, więc konieczne jest opracowanie skomplikowanej organizacji ruchu, która pozwoli na prowadzenie prac przy zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom. Tutaj pomocne mogą okazać się doświadczenia zdobyte przy rozbudowie krajowej 8 między Warszawą a Piotrkowem Trybunalskim czy dostosowaniu DK 1 do standardu autostrady. Przy projektowaniu inwestycji, trzeba brać pod uwagę wiele czynników, w tym m.in. przebudowy i duże remonty dróg, które wpływają na ruch na A2, a do nich należy chociażby budowa S7.

Zmodernizowany odcinek będzie samowystarczalny energetycznie. Jak zapowiada GDDKiA, wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To będzie pierwsza tego typu instalacja, która posłuży w przyszłości za wzór dla innych, podobnych inwestycji.

Wnioski o wydanie ZRID wpłynęły do wojewodów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem w II połowie 2025 r. zostanie ogłoszony przetarg na roboty budowlane, a w I połowie 2026 r. podpisana umowa z wykonawcą i ruszą prace. Ich koniec planowany jest na I połowę 2029 r.

 

Aplikacja wio.waw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wio.waw.pl




Reklama
Wróć do