
GDDKiA złożyła wnioski o wydanie decyzji ZRID na poszerzenie odcinka A2 między Łodzią a Warszawą. W przyszłym roku przetarg, a w kolejnym początek prac budowlanych. Na coraz bardziej tłocznym fragmencie autostrady będzie szerzej i w końcu luźniej.
Ruch na wybudowanej ponad dekadę temu trasie sukcesywnie wzrasta. Według szacunków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, odcinek A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą należy do najbardziej zatłoczonych w kraju: ruch waha się tu
od ponad 50 tys. do niemal 100 tys. pojazdów, w zależności od pory i dnia. A będzie jeszcze trudniej, bo przecież trasa ma prowadzić m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Trwają intensywne przygotowania do rozbudowy autostrady. Inwestycja która zapowiada się na jedną z najtrudniejszych w ostatnich latach, bo będzie prowadzona bez wyłączania drogi z ruchu.
W 2023 roku podpisana została umowa na jej projekt, a 29 października GDDKiA wystąpiła do wojewodów: łódzkiego i mazowieckiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na poszerzenie autostrady A2 Łódź – Warszawa, o dodatkowe pasy ruchu.
- Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa – zapowiada GDDKiA dodając, że przyszłym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, ogłoszone zostaną przetargi na rozbudowę trasy. - Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej poszerzenia autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu pomiędzy Łodzią i Warszawą. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ (skrzyżowanie A1 i A2). Przed projektantem duże wyzwanie.
Na czas inwestycji GDDKiA nie planuje wyłączać z ruchu żadnego z istniejących pasów, więc konieczne jest opracowanie skomplikowanej organizacji ruchu, która pozwoli na prowadzenie prac przy zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom. Tutaj pomocne mogą okazać się doświadczenia zdobyte przy rozbudowie krajowej 8 między Warszawą a Piotrkowem Trybunalskim czy dostosowaniu DK 1 do standardu autostrady. Przy projektowaniu inwestycji, trzeba brać pod uwagę wiele czynników, w tym m.in. przebudowy i duże remonty dróg, które wpływają na ruch na A2, a do nich należy chociażby budowa S7.
Zmodernizowany odcinek będzie samowystarczalny energetycznie. Jak zapowiada GDDKiA, wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To będzie pierwsza tego typu instalacja, która posłuży w przyszłości za wzór dla innych, podobnych inwestycji.
Wnioski o wydanie ZRID wpłynęły do wojewodów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem w II połowie 2025 r. zostanie ogłoszony przetarg na roboty budowlane, a w I połowie 2026 r. podpisana umowa z wykonawcą i ruszą prace. Ich koniec planowany jest na I połowę 2029 r.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie