Reklama

Integracja sensoryczna - jak zauważyć jej dysfunkcje?

Integracja sensoryczna jest jedną z podstaw prawidłowego rozwoju dziecka. To umiejętność, która pozwala we właściwy sposób odbierać, porządkować i składać w jedną spójną całość bodźce wzrokowe, smakowe, węchowe, słuchowe, dotykowe oraz te pochodzące z ruchu i grawitacji – dochodzące do mózgu za pośrednictwem naszych zmysłów.

Integracja sensoryczna kształtowana jest przez całe życie, jednak najbardziej intensywnie przebiega w ciągu pierwszych trzech lat życia. Dysfunkcje integracji sensorycznej nie są związane z uszkodzeniem narządów zmysłów, np. z niedosłuchem czy krótkowzrocznością. Dotyczą one nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych w obrębie następujących systemów: czuciowego (dotykowego i proprioceptywnego), przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego. Problemów z odbieraniem bodźców i ich interpretacją nie należy lekceważyć, ponieważ nie znikną same, a brak podjęcia odpowiedniego leczenia może je tylko pogłębić i prowadzić do opóźnień w rozwoju.

Do objawów dysfunkcji integracji sensorycznej najczęściej zaliczamy: 

- wzmożoną lub obniżoną wrażliwość na bodźce;

- niewłaściwy poziom uwagi;

- obniżony poziom koordynacji ruchowej;

- opóźniony rozwój mowy;

- nieprawidłowy poziomem aktywności ruchowej;

- trudności w zachowaniu. 

Dysfunkcje te mogą występować zarówno u dzieci w normie intelektualnej a także z trudnościami w uczeniu się, jak i z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową oraz z autyzmem, nadpobudliwością psychoruchową. Ich nasilenie jest różne, od lekkiego do znacznego.

Dysfunkcje integracji sensorycznej wpływają na uczenie się, zachowanie i rozwój społeczno-emocjonalny dziecka.

Należy uważnie obserwować dziecko, aby wychwycić nieprawidłowości w rozwoju integracji sensorycznej. Niepokojącymi sygnałami są:

- niepokój, płaczliwość, kłopoty z zaśnięciem;

- gdy dziecko nie lubi przytulania;

- gdy je tylko niektóre potrawy lub ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów;  

- źle toleruje zabiegi wokół niego: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie itp.

- ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem;

- ma słabą równowagę;

- jest nadruchliwe, nie może usiedzieć (albo ustać) w jednym miejscu;

- trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza;

- jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża;

- bywa uparte;

- w porównaniu do innych dzieci porusza się zbyt szybko lub za wolno,

- uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego;  

- niedostatecznie reaguje na bodźce, nie zauważa silnych dźwięków czy zapachów, 

- nie ma dominacji jednej ręki;

- ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy.

Terapia integracji sensorycznej pomaga w osiągnięciu właściwej współpracy wszystkich rozwijających się zmysłów dziecka. Prawidłowa integracja sensoryczna zmysłów pomaga dziecku w codziennym funkcjonowaniu oraz sprawia, że w przyszłości będzie miało ono mniej problemów w szkole i w dorosłym życiu. Terapia wspiera również pokonywanie trudności z czytaniem, pisaniem i mową, a najlepsze jej rezultaty osiągane są w przypadku możliwie wczesnej diagnozy i podjęcia specjalistycznego leczenia.

Jeśli dostrzegasz u swojego dziecka choćby kilka z tych objawów, skontaktuj się ze specjalistą:

Centrum Terapeutyczne Istota

Ul. Brunona Schulza 14, 01-682 Warszawa
Pon. – sob.: 8:00-21:00

+48 502 548 815
[email protected]
 

Aplikacja wio.waw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wio.waw.pl




Reklama
Wróć do