Reklama

Odbudowa kolei na Ukrainie

01/12/2022 16:35

Rozmowa o przyszłej infrastrukturze kolejowej Ukrainy wiąże się zarówno z planami jej odbudowy jak dołączenia do zachodniego systemu komunikacyjnego - podkreślali uczestnicy konferencji w Senacie. Jednej z tych debat, które wybiegają w przyszłość i zakładają, jaką rzeczywistość tworzyć, gdy wojna się skończy.

Dla przedsiębiorców, co wiele dni spędzają na wspólnej granicy, komunikacja stanowi główny problem - zauważył w trakcie dyskusji prezes Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej Jacek Piechota.

Zaś jak podkreślił wicemarszałek Senatu Michał Kamiński temat konferencji - infrastruktura na Ukrainie i jej relacja z Europą - tylko z pozoru dotyczy spraw wyłącznie technologicznych. Wojna zapoczątkowana przez Rosję i polityczny proces z związany ze wzmożonym ukraińskim oporem zdecydują, czy zjednoczona Europa i cywilizacja zachodnia, które pozwoliły na zbudowanie trwałego pokoju i dobrobytu, rozszerzą swoje granice na wschód. - Naród ukraiński dziś jak żaden inny krwią a nie w głosowaniu tylko wyraża chęć uczestniczenia w wielkim projekcie, jakim jest integracja europejska - wskazał wicemarszałek Kamiński.    

Szerokie tory, pozostałe po Imperium Rosyjskim, a także czasach ZSRR oznaczają dla Ukrainy realne a nie tylko symboliczne uzależnienie geopolityczne. W rękach Rosji wszystko bowiem jest bronią: od kultury i języka po infrastrukturę właśnie. 

Alternatywę stanowi przyszłe zintegrowanie systemów komunikacyjnych Ukrainy z Zachodem. 

- Wyzwaniem jest włączenie Ukrainy w europejski system kolejowy - zauważył deputowany do europarlamentu Bogusław Liberadzki. - I uwzględnienie jej w europejskich sieciach transportowych. Dżentelmeni o pieniądzach nie rozmawiają. Zwłaszcza wtedy, gdy je mają. My musimy je pozyskać.

Unia Europejska dofinansować może wyłącznie projekty związane z takim rozstawem torów kolejowych, jaki obowiązuje na jej terenie, w żadnym wypadku z szerokimi torami - wskazywano w dyskusji. Wybór okazuje się więc oczywisty.

Pieniądze jak wyliczał ekspert Marcin Liberadzki pochodzić mogą z grantów a także z kredytów Europejskiego Banku Inwestycyjnego, powołanego jeszcze w 1958 r. na mocy Traktatu Rzymskiego. Do dyspozycji są też nowoczesne unijne instrumenty finansowe w tym Fundusz Spójności. Hiszpania korzystała z niego, gdy przyjęła europejską szerokość torów łącząc zresztą ich znormalizowany rozstaw z tradycyjnym w rodzimej sieci kolejowej. 

Artiom Kowaliow, szef podkomitetu komunikacji w Wierchownej Radzie wyraził gotowość dostosowania się przez Ukrainę do wysokich standardów transportu Unii Europejskiej. Ekspert Janusz Zubrzycki rekomendował rozbudowę sieci terminali na wspólnej granicy: wzorem polskich Małaszewicz.  

Eksperci wykazywali, że wcześniej groźbę stanowiły projekty omijające Ukrainę  - na przykład linia z Szanghaju przez Moskwę i Brześć nad Bugiem na zachód Europy. Stajemy przed wyzwaniem jak wytyczać nowe trasy z pominięciem terytorium Rosji - podkreślali. Teraz to Lwów i Kijów połączyć trzeba z miastami Unii Europejskiej. Po 24 lutego br. UE wprowadziła sankcje wobec Rosji dotyczące również infrastruktury i związanej z nią współpracy. 

Tymczasem, na co zwrócił uwagę prezes Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej Jacek Piechota w ekstremalnie trudnych warunkach nasze obroty z Ukrainą... wzrastają. Oczywiście wpływ na to ma związane z wojną zablokowanie ukraińskich portów. Na przyszłość ważne okaże się, żeby Ukraina nie była przesadnie uzależniona od drogi morskiej jeśli chodzi o transport. 

Konferencji w Senacie patronował wicemarszałek Michał Kamiński zaś rolę spiritus movens całego przedsięwzięcia odegrał Marian Przeździecki, przez wiele lat reprezentujący Polskę jako dyplomata w państwach poradzieckich lub działający na Ukrainie jako przedstawiciel naszych firm prywatnych. Wśród gości znaleźli się liczni eksperci, m.in. z Mazowieckiej Wspólnoty Samorządowej. Łączono się też z przedstawicielami ukraińskiej Wierchownej Rady oraz komisji Parlamentu Europejskiego. 

Konkluzja obrad okazała się oczywista: gdy Ukraina zacznie się odbudowywać, bo wojna nie potrwa przecież wiecznie, warto naszego wschodniego sąsiada włączyć do systemu komunikacji Unii Europejskiej. Bo szerokie tory oznaczają nie rozwój lecz uzależnienie. 

Aplikacja wio.waw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wio.waw.pl




Reklama
Wróć do