Reklama

Zmiana ustawy warszawskiej coraz bliżej?

Petycja Mazowieckiej Wspólnoty Samorządowej o nowelizację ustawy o ustroju m.st. Warszawy - krok w dobrą stronę!

Końcówka ubiegłego roku była dla MWS bardzo aktywna w sferze politycznej i merytorycznej. Spotkaliśmy się z kilkorgiem wpływowych posłów by nakreślić merytorycznie jakie zmiany są postulowane i oczekiwane w funkcjonowaniu ustroju Warszawy. Przekazaliśmy naszym słuchaczom treść projektu nowelizacji ustawy, a którą to złożyliśmy na ręce Pani Marszałek Elżbiety Witek. Po wymianie korespondencji dotyczącej wątków formalnych petycja została zarejestrowana z dniem 13 stycznia 2022 r. Termin na jej rozpatrzenie został przedłużony, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami - Komisja musi jednak rozpatrzeć sprawę w ciągu maksymalnie 6. miesięcy od daty jej złożenia.

W ostatnim czasie została opublikowania opinia prawna Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu do projektu zaproponowanej w petycji nowelizacji ustawy w sprawie zmiany ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy. Opinia została sporządzona przez dr Zbigniewa Gromeka – eksperta ds. legislacji w BAS. Autor opinii słusznie zauważył i podkreślił, że:

„Istota projektowanych przepisów wyraża się we wzmocnieniu pozycji dzielnic m.st. Warszawy w wymiarze kompetencyjnym, finansowym i organizacyjnym”.

Podkreślamy, że przy zachowaniu jednolitości struktury miejskiej oraz struktury majątkowej m.st. Warszawy, widzimy konieczność wprowadzenia regulacji pozwalających na decentralizację procesu zarządczego i uchwałodawczego, a wszystko to ma służyć skuteczniejszemu zarządzaniu całością miasta, ale przede wszystkim dzielnicami, które stanowią struktury najbliższe mieszkańcom, zapewniając również powrót do podmiotowości rad i zarządów dzielnic.

Jak podkreśla dr Z. Gromek:

„Petycja zawiera kompleksową propozycję reformy ustroju m.st. Warszawy”

a przedmiot proponowanych zmian w jej głównych aspektach został pogrupowany w następujące aspekty: rozszerzenie i zmiana charakteru kompetencji realizowanych przez dzielnice; domniemanie kompetencyjne na rzecz dzielnic; przyznanie dzielnicy kompetencji budżetowych; wzmocnienie dzielnic w aspekcie organizacyjnym. O szczegółach proponowanych zmian mieliśmy okazję pisać w poprzednich wydaniach naszej Gazety – dziś skoncentrujemy się na samej opinii prawnej.

„Z perspektywy przepisów Konstytucji RP nie jest wyłączone ani wprowadzenie ustroju m.st. Warszawy opartego na wiodącej roli „centrum” i jedynie niesamodzielnym i uzupełniającym statusie dzielnic (w tym modelu wiodąca rola jest zastrzeżona na rzecz organów samorządu gminnego, zaś dzielnice działają w ramach wyznaczonych przez miasto i mają charakter wyłącznie uzupełniający), jak również model przeciwny, a więc oparty na silnej pozycji jednostek pomocniczych. Trzeba przy tym podkreślić, że same jednostki pomocnicze nie są instytucją znajdującą zakotwiczenie w Konstytucji – podstawę normatywną dla ich tworzenia stanowią wyłącznie przepisy rangi ustawowej (art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a w przypadku m.st. Warszawy – art. 5 ustawy o ustroju m.st. Warszawy). Nie stoi to jednak na przeszkodzie ani utworzeniu tych struktur, ani przypisaniu im znaczącej roli i kompetencji w ramach samorządu szczebla gminnego”.

Z naszej perspektywy istotnym jest, że dr Gromek uznał, iż zaproponowane zmiany idące w kierunku decentralizacji ustroju Miasta dopuszczalne są konstytucyjnie i ustawowo. Takie postawienie sprawy  zadaje kłam tezie, że przenoszenie kompetencji z gminy na jednostki pomocnicze jest niezgodne z Konstytucją RP gdyż ingeruje w jestestwo gminy jako najniższego szczebla samorządu i jej samodzielność w podejmowaniu decyzji. Jesteśmy już dziś w stanie wskazać przykłady w obecnie funkcjonującej ustawie ingerencji ustawodawcy w kształtowanie ustroju gminy, jednak zachowujemy prezentacje konkretnej argumentacji na czas wymiany poglądów podczas posiedzenia Komisji ds.  Petycji i być może posiedzenia Sejmu.  Istotnym również jest by wskazać, iż rozpatrywanie silnej pozycji jednostek pomocniczych względem macierzystej gminy powinno dotyczyć bardzo dużych gmin, o skomplikowanej strukturze, takich gdzie dzielnice ludnościowo czy obszarowo są takie jak duże miasta w Polsce – Warszawa jest taką gminą. Pragniemy przy tym zwrócić uwagę, że zaproponowane przez MWS zmiany nie mają zburzyć tego co istnieje a raczej wykorzystać doświadczenia samorządowe zarówno z czasów gdy dzielnice były bardzo silne i samodzielne oraz z okresu gdy następowała centralizacji zarzadzania. W projektowanych przepisach staraliśmy się przenosić ciężar kompetencji i odpowiedzialności z gminy na dzielnice przy zachowaniu i wprowadzeniu nowych mechanizmów współpracy i kohabitacji. Dostrzegł to również autor opinii BAS:

„(…) petycja może być postrzegana jako zawierająca propozycję wprowadzenia modelu pośredniego – wprawdzie zachowana jest jednolitość m.st. Warszawy jako gminy, ale przy znacznej emancypacji dzielnic jako jednostek pomocniczych.”

i argumentując dalej w opinii:

„Jako argument na rzecz celowości zawartych w petycji propozycji zmian należy wskazać, że wzmocnienie dzielnic pozwala na zwiększenie identyfikacji mieszkańców z poszczególnymi dzielnicami, a w przypadku tak dużych organizmów miejskich jak m.st. Warszawa jest to bez wątpienia proces pozytywny i zasługujący na wsparcie. W aktualnym stanie prawnym dzielnice warszawskie są przede wszystkim aparatem wykonawczym, zaś proces decyzyjny – co najmniej formalnie – pozostaje w gestii „centrum”. Natomiast projekt przewiduje realne przeniesienie zarządzania sprawami wymienionymi w ustawie w pełnym zakresie na poziom dzielnic. Wzmacniałoby to nie tylko samodzielność decyzyjną dzielnic, ale również ich odpowiedzialność (a więc w praktyce odpowiedzialność rady dzielnicy, burmistrza i zarządu) za właściwe wykonywanie tych spraw na rzecz mieszkańców. Prowadziłoby to również w sposób zasadniczy do wzrostu znaczenia wyborów do rad dzielnic. Aktualnie organy te są postrzegane jako drugoplanowe względem organów miasta (Rady m.st. Warszawy, jak i Prezydenta m.st. Warszawy). Tymczasem, także w aktualnym stanie prawnym, istotna część decyzji w sprawach mieszkańców podejmowana jest właśnie na szczeblu dzielnicowym. Należy stwierdzić, że w przypadku m.st. Warszawy reforma polegająca na zasadniczym wzmocnieniu kompetencyjnym dzielnic powiązana z przyznaniem na ich rzecz faktycznej samodzielności nie niesie ze sobą zagrożenia nadmiernej decentralizacji („defragmentacji” kompetencji), a więc nie prowadzi do sytuacji, w której określone jednostki terytorialne – ze względu na swój potencjał, liczbę ludności, posiadane zasoby finansowe, infrastrukturę – są zbyt małe, aby móc efektywnie realizować powierzone zadania publiczne. Jeżeli uwzględnić liczbę mieszkańców poszczególnych dzielnic, to dzielnice są jednostkami równoważnymi największym pod względem liczby mieszkańców gminom w Polsce. Średnia liczba mieszkańców w dzielnicach w m.st. Warszawa przewyższa także średnią liczbę mieszkańców w powiatach w Polsce. Zastrzec trzeba, że wzmocnienie dzielnic nie powinno odbywać się kosztem realizacji przez m.st. Warszawę jako jednolity organizm zadań o charakterze ogólnomiejskim.”

 

Z perspektywy istotności i wagi opinii Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu najciekawszymi stają się watki ustrojowe i prawne, bowiem to one będą przesądzać czy zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy regulacje, już na samym starcie, nie zostaną poddane zarzutom o brak spełnienia wzorców konstytucyjności. O opinie w tej sprawie zapytaliśmy autora nowelizacji Pana Dariusza Kacprzaka – samorządowca, prawnika, członka MWS piastującego obecnie funkcję zastępcy burmistrza Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy, który wyraźnie zaznaczył, że cieszy go, iż w przedmiotowej opinii pojawiło się jasne stwierdzenie, że zaprojektowane zmiany pozostają w zgodzie z przepisami ustawy zasadniczej, pod warunkiem, że nie przewidują emancypacji dzielnic w taki sposób by zastąpić gminę jako jednostkę samorządu terytorialnego.

Mogę potwierdzić, że zmiany które zaproponowaliśmy nie rozrywają Warszawy na księstwa dzielnicowe lecz jasno przenoszą kompetencje dzieląc je i wskazując zadania, które z punktu widzenia istotności lub zasięgu powinny być realizowane centralnie przez władze Warszawy – mające zasięg ogólnomiejski, powiatowe; realizowane przez dzielnice – mające zasięg dzielnicowy, gminne. Autor opinii prawnej – Pan Zbigniew Gromek poczynił zastrzeżenie dotyczące ścisłego podziału kompetencji pomiędzy Miasto a dzielnice w kontekście możliwości uznania, iż taki zabieg może być zbyt daleko idący. Słusznie jednak zauważył, że ustawodawca przewidział już takie rozwiązania, choćby obowiązujące w przypadku związków komunalnych czy związku metropolitalnego. Osobiście mogę dodać, że ustawodawca przeprowadził taką ingerencje w podział kompetencyjny w obecnie obowiązującej ustawie – kompetencje dotyczące „przyznawania” lokali komunalnych, które przypisane są tylko i wyłącznie dzielnicom. Podsumowując, przedłożona Komisji ds. Petycji Sejmu RP opinia prawna jest wyważona, pozytywna dla zaproponowanych przez nas rozwiązań w rozumieniu generalnym, dopuszczająca decentralizację i wskazująca, że zmiany nie naruszają ustawy zasadniczej. Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach i wyobrażam sobie, że poszczególne przepisy zaproponowanej nowelizacji mogą podlegać dyskusji w kontekście siły ingerencji w samodzielność decydowania i działania gminy czy też zbytniego przeniesienia ciężaru kompetencyjnego na rzecz dzielnic kosztem gminy. Pamiętajmy jednak, że w naszym ustroju prawnym istnieje domniemanie zgodności uchwalanych przez parlament przepisów z Konstytucją – tylko Trybunał Konstytucyjny RP może orzec o niezgodności. Przeanalizowałem wszystkie orzeczenia TK dotyczące kwestii centralizacji / decentralizacji ustroju m.st. Warszawy i gminy, proporcjonalności, pomocniczości, i jestem dość spokojny o potencjalny przyszły wyrok Trybunału, choć jak to w kwestiach prawnych zachowuje pokorę.

 

Redakcja Gazety Samorządność pozwala sobie zacytować w całości wnioski końcowe zawarte w opinii dr Z. Gromeka:

„1. Propozycje zmian ustroju m.st. Warszawy są cyklicznie formułowane przez różne środowiska. Co naturalne, w okresie oparcia ustroju m.st. Warszawy o model zdecentralizowany zgłaszane są przede wszystkim postulaty zmian w kierunku wzmocnienia „centrum”. Obowiązywanie modelu zcentralizowanego daje z kolei asumpt do zgłaszania projektów zmierzających do decentralizacji. Tak też należy postrzegać zmiany zaproponowane w petycji nr 144-IX-543/21. Zawiera ona wartą rozważenia propozycję „poprawienia” aktualnego ustroju m.st. Warszawy, który – w ocenie Autora petycji – odznacza się zasadniczymi niedostatkami co do układu relacji m.st. Warszawy a jednostki pomocnicze.

2. Przepisy konstytucyjne przyznają daleko idącą elastyczność ustawodawcy w zakresie kształtowania ustroju gmin, w tym także ustroju m.st. Warszawy. Dopuszczalne jest nie tylko utworzenie w obrębie gminy jednostek pomocniczych (dzielnic lub inaczej nazwanych jednostek pomocniczych), ale także przyznanie tym strukturom statusu odznaczającego się znaczną odrębnością i samodzielnością względem macierzystej gminy. Nie można w tym kontekście pomijać, że organ stanowiący dzielnicy (rada dzielnicy) jest wybierany w wyborach powszechnych, a więc posiada identyczną legitymację demokratyczną jak stanowiący jego odpowiednik organy gminy (Rada Miasta st. Warszawy). W tej sytuacji dzielnica, podobnie jak i gmina, w równym stopniu stanowi reprezentację lokalnej wspólnoty samorządowej, wykonującą zadania lokalne na rzecz tej wspólnoty i na własną odpowiedzialność.

3. Podstawowym kryterium przesądzającym na rzecz konkretnego modelu relacji pomiędzy „centrum” a dzielnicami powinno być kryterium efektywności. Istotna jest również – uwzględniając wielkość organizmu miejskiego, jakim jest m.st. Warszawa – dyrektywa nakazująca przeniesienie procesów decyzyjnych możliwie blisko mieszkańców. W przypadku dzielnic m.st. Warszawy chodzi przy tym o jednostki odznaczające się potencjałem pozwalającym w pełni na wykonywanie powierzonych zadań, jak i samodzielność decyzyjną w tym względzie. Należy jednocześnie dążyć do rozwiązań, które przewidywałyby wyraźny rozdział kompetencyjny między gminą a dzielnicami. Nie powinno to jednak prowadzić do sytuacji, w której sfery te zostałyby w ogóle wyłączone z zakresu działania gminy. Gmina jako całość powinna mieć zachowaną możliwość prowadzenia polityki ogólnomiejskiej w tych obszarach.

4. Kompleksowy, a zarazem ustrojowy charakter proponowanych zmian predestynuje przekazanie oceny zasadności wniesionej propozycji legislacyjnej, jak również ewentualne podjęcie inicjatywy ustawodawczej oraz konkretny kształt przyjętych rozwiązań, na rzecz komisji merytorycznie właściwej, a więc sejmowej komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.”

 

(*) Opinia prawna dr Zbigniew  Gromek – ekspert ds. legislacji w Biurze Analiz Sejmowych, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, Warszawa dnia 20 kwietnia 2022 r., BAS-WAP-114/22.

 

 

 

Aplikacja wio.waw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wio.waw.pl




Reklama
Wróć do