
W stołecznych placówkach oświatowych jest 13 665 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. To 4,9 proc. wszystkich uczniów.
W skali kraju co trzecia placówka oświatowa nie jest dostosowana dla dzieci z niepełnosprawnościami. Bariery są różne: od zbyt wysoko zamontowanych włączników, po wysokie schody ze stromymi podjazdami.
W stołecznych placówkach oświatowych uczy się albo przebywa 13 665 dzieci z wydanymi orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, co stanowi ok. 4,9% wszystkich dzieci w szkołach, przedszkolach i placówkach specjalnych.
Są to dzieci o ograniczonej mobilności (m.in. poruszające się na wózkach inwalidzkich czy o kulach), niewidome i słabowidzące, głuche, słabosłyszące, głuchoniewidome, o nietypowym wzroście, osłabione chorobami, z niepełnosprawnościami psychicznymi i intelektualnymi, mające trudności w komunikowaniu się z otoczeniem (także z rozumieniem języka pisanego albo mówionego). Adekwatnie do rodzaju i stopnia niepełnosprawności mają szczególne potrzeby w zakresie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej.
Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej określa ustawa z 19 lipca 2019 r. (Dz.U.2020.1062), a w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych ustawa z 4 kwietnia 2019 r. (Dz.U.2019.848).
Warszawa prowadzi systematyczne działania w celu sukcesywnego usuwania barier w ww. obszarach w obiektach i terenach publicznych. Zagadnienia związane z dostępnością koordynuje Pełnomocnik Prezydenta m. st. Warszawy ds. dostępności, który wraz z zespołem opracował i wdraża „Standardy dostępności m. st. Warszawy” dla obiektów i terenów publicznych.
W każdej dzielnicy Warszawy działają koordynatorzy ds. dostępności, a dyrektorzy placówek oświatowych odpowiadają za opracowywanie i realizację planów działań niezbędnych do zapewnienia dostępności placówek osobom ze szczególnymi potrzebami.
Zgodnie z polityką Miasta w planie robót i prac dla każdej inwestycji, remontu albo modernizacji należy uwzględniać w jak największym zakresie (dla nowych inwestycji w pełni), dostosowanie obiektów do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
We wszystkich obiektach oświatowych przeprowadzono audyty, spacery audytowe albo samoocenę, na podstawie których ustalane są ramowe i roczne plany zadań dostosowujących obiekty dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Prowadzone są działania z uwzględnieniem w pierwszej kolejności zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami: bezpiecznej ewakuacji, likwidacji barier pionowych i poziomych, informacji o dostępności terenu i obiektu, prawidłowo wyposażonych sanitariatów i prawidłowo oznakowanych miejsc parkingowych oraz systemu komunikacji domofonowej, środków wspierających komunikowanie się, na przykład poczty elektronicznej, SMS, MMS, czy komunikatorów internetowych, dostęp online do tłumacza języka migowego, wykorzystanie rozwiązań wspomagających słyszenie, np. pętli indukcyjnych, umieszczenie na stronie internetowej informacji o zakresie działalności opublikowanej w 3 formatach: elektroniczny plik z tekstem, który można odczytać maszynowo, nagranie w polskim języku migowym, tekst łatwego do czytania i zrozumienia.
Każda placówka opublikowała tzw. Deklarację Dostępności ze wskazówkami dla osób ze szczególnymi potrzebami w jaki sposób można dotrzeć do placówki, jak wejść na teren i do budynku i jak się po nim poruszać.
Ograniczone środki finansowe nie pozwalają na jednoczesne i kompleksowe dostosowanie wszystkich istniejących obiektów do obecnych wymagań. Działania te realizowane są sukcesywnie. W takich przypadkach usuwanie istniejących barier realizowane jest poprzez tzw. racjonalne usprawnienia – np. technologie asystujące i kompensacyjne.
W stolicy organizowanych jest wiele wydarzeń właśnie dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. 13 października ponad 300 młodych osób wzięło udział w Integracyjnym Festiwalu Sportu Warszawa 2022.
Festiwal odbył się 13 października w Hali Koło przy ul. Obozowej i zorganizowano go w formie Igrzysk – było uroczyste otwarcie i zamknięcie, defilada i wzniesienie flagi. W wydarzeniu brali udział reprezentanci dziesięciu szkół, zarówno specjalnych jak i publicznych, ale także spoza Warszawy.
Aktywności zostały opracowane z myślą o uczestnikach z niepełnosprawnością. Wśród nich znalazły się m.in. „koszykówka” – rzuty do kosza, „indianka” − rzucanie miękkimi lotkami zakończonymi kolorowymi piórami do tarczy na ziemi czy „dyskołap” – rzucanie frisbee do specjalnych bramek.
Zawodom zawsze towarzyszy idea współpracy i zasad fair play, a festiwal ma na celu zmniejszenie dysproporcji społecznych.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie