
Chociaż wydawało się to mało realne, pociąg do Kozienic pojedzie. Kiedy i którędy? Czy Kolej Plus zlikwiduje wykluczenie transportowe w tym regionie?
Powiatowe miasto Kozienice znajduje się w południowej części województwa mazowieckiego, historycznie na ziemi sandomierskiej. Jest to jedno z nielicznych miast powiatowych w Polsce pozbawionych transportu kolejowego. Ale nie zawsze tak było.
Historia stacji Kozienice sięga 1910 roku, kiedy to Austriacy - bo właśnie w tym zaborze znajdowało się miasto - zbudowali kolej do Bąkowca. Była to krótka trasa. Linia kolejowa numer 76 łączyła Kozienice z Bąkowcem, po drodze zatrzymując się na stacjach: Janików, Brzeźnica i Słowiki. Po zakończeniu działań wojennych i odzyskaniu niepodległości linii nie przedłużano. Wszystkie podróże kolejowe prowadziły przez Bąkowiec. Stacja Bąkowiec funkcjonuje do dzisiaj, choć budynek stacyjny jest już ruiną.
W 1963 nieopodal stacji Kozienice powstała fabryka mebli.
Ruch pasażerski zawieszono w 1969 roku. Świat przeżywał wówczas zachwyt transportem kołowym. Istniał PKS Kozienice, a tory kolejowe do Bąkowca nie były w najlepszym stanie. Zdecydowano się więc zrezygnować z obsługi pasażerskiej. Jednocześnie rozpoczęto budowę elektrowni, dlatego pozostały tor odnowiono i przeznaczono do ruchu towarowego, a linię... zelektryfikowano. Do dzisiaj tą trasą do elektrowni dojeżdża węgiel z kopalni "Bogdanka".
Rząd od dłuższego czasu obiecywał, że do Kozienic pojedzie kolej. Kozieniczanie pukali się w głowę: niby którędy? Położą tory wzdłuż krajowej 79 i znowu wytną kawał lasu? Naprawią zaasfaltowany tor do Bąkowca? Warto dodać, że PKS Kozienice splajtował, i choć w promieniu kilkunastu kilometrów od miasta znajdują się stacje kolejowe, to nie ma do nich jak dojechać.
Jedną z takich stacji jest Dobieszyn. I właśnie przez tę stację pojadą pociągi z Kozienic.
W ramach programu Kolej Plus, postanowiono, że pociąg do Kozienic pojedzie. W tym celu wykorzystana zostanie już istniejąca linia kolejowa 77, którą nowym torem połączą z linią nr 8. Jest to racjonalne rozwiązanie - warto wykorzystać zasoby, które powiat kozienicki już posiada, czyli czynne tory towarowe.
Trasa zostanie w całości zelektryfikowana. Powstaną nowe stacje i przystanki: Kozienice, Świerże Górne, Głowaczów. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Wszystkie umowy z wnioskodawcami zostały już podpisane. Kozienice uzyskają połączenie kolejowe z Warszawą w 2029 roku.
O szczegóły dotyczące położenia planowanych stacji i przebiegu nowej linii kolejowej spytaliśmy rzecznika.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie