Precz z sondażami! One obrazują już w tej chwili wyłącznie "głupawkę" przedwyborczą...

Polityka, Precz sondażami! obrazują chwili wyłącznie głupawkę przedwyborczą - zdjęcie, fotografia
Wojciech Pielecki - blog 05/10/2019 15:24

Politolodzy, którzy powinni mieć szczególny szacunek do fachowych badań przedwyborczych, zaczynają mówić jednym głosem, obserwując te wyniki od Sasa i Lasa: "Dajcie spokój, nie ufajcie ostatnim sondażom, one odzwierciedlają już tylko nastrój chwili, czyli tzw. głupawkę predwyborczą..."

Ostatni tydzień to zmasowany atak hakerów różnej maści, wypływ taśm, wyciąganie afer mniejszych i większych, coraz bardziej chaotyczne pitolenie Kaczyńskiego, na które - nie wiadomo po co - reaguje opozycja, to powszechny hejt. 

Ludzie - OBYWATELE - mają tego coraz bardziej dość. Ten szum wyborczy powoduje już tylko jedno: chęć odcięcia się od tej młócki w większości na inwektywy, a nie na argumenty, od tych koszmarnych przekazów dnia, kłamstw TVP i stronniczości innych mediów. O czym marzymy? O ciszy wyborczej!

Cisza wyborcza to jednak dobry wynalazek. Ta jedna doba, uwolniona od polityki, daje zbawienny relaks i czas na refleksję, która pojawia się samoistnie. I dotyczy dwóch spraw: iść na wybory? A jeśli iść, to z myślą o kim? 

Odpowiednie badania socjologiczne są dość precyzyjne. Ci, którzy są zdecydowani na 100 proc. (a jest ich połowa populacji głosujących), mają już swoich kandydatów i dla nich 13 października to jedynie czynność techniczna. Nawet nie będą wchodzić za kotarę. Postawią krzyżyk we właściwym dla nich miejscu już bez wahań.

Ci, którzy pójdą natomiast, bo wiedzą, że to jest ważne, ale bez ostatecznej pewności (to ok. 40 proc. głosujących), decydować się będą do ostatniej chwili. Ale już na progu lokalu wyborczego będą wiedzieli - na kogo? Odegrają tu swoją rolę wiszące na mieście plakaty i banery, które zobaczą po drodze, ostatnie rozmowy w rodzinie, z sąsiadami, spotkanymi na trasie znajomymi i emocjonalne, często podświadome  odruchy, np. nagłe poczucie niesmaku na widok różnych politycznych znaków i symboli. 

I jest jest jeszcze ok. 10 proc. tych, którzy zdecydują się w ostatniej chwili, przegladając listy wyborcze. Tu decydował będzie impuls: nazwisko znanego człowieka, cenionego z jakichś powodów bez względu na przynależność partyjną, numer listy (każdy ma umiłowane cyferki) czy tzw. nastrój wyborczy, wyczuwalny na sali.

To zresztą jeden z najważniejszych impulsów tego momentu. Psychologowie społeczni, którzy ów nastrój badali, mówią o obywatelskim wzmożeniu przeciw rządom PiS (2007), determinacji obrony "ciepłej wody w kranie", pozwalającej spokojnie żyć po dwóch latach PiS-owskiego chaosu (2011), społecznym rozgoryczeniu pogarszającymi się warunkami życia (2015)... Co będzie teraz? Ja prorokuję kolejne obywatelskie wzmożenie, które zetrze się z determinacją obrony 500+.

Kto zwycięży? Zawyrokuje tych 10 proc. do końca niezdecydowanych, bo taka jest logika każdych wyborów.

WOJCIECH PIELECKI

Precz z sondażami! One obrazują już w tej chwili wyłącznie "głupawkę" przedwyborczą... komentarze opinie

Dodajesz jako: |


Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Kampania wyborcza w

Bierzesz udział w wyborach parlamentarnych 2019 roku? Startujesz do Sejmu lub Senatu RP? To dobrze, że trafiłeś na nasze ogłoszenie. Zresztą to, że..


Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wio.waw.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG MEDIA SP z o o z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"