
Stacja kolejki wąskotorowej w Falenicy nie pełni swojej pierwotnej funkcji od 66 lat jednak budynek, jest w dobrym stanie, pomimo że został wybudowany grubo ponad sto lat temu w roku 1913. Falenica była jedną ze stacji na linii wąskotorowej Kolei Jabłonowskiej. Trasa łączyła Jabłonnę z Karczewem, a kolej obsługiwała nie tylko ruch pasażerski, ale również towarowy. W pobliżu budynku stacji znajdowała się też wieża wodna jednak wraz z likwidacją stacji, została rozebrana. Los kolejki wąskotorowej niemalże od je powstania wisiał na włosku. Trasa częściowo przebiegała przez Warszawę a parowoziki ciągnące wagoniki niestety, mówiąc delikatnie, dość mocno zadymiały miasto a do tego w pewnym sensie, stanowiły konkurencję dla licznie powstających w tamtym czasie linii tramwajowych. Warunkowo przesuwano termin likwidacji trasy, przewidując, że z czasem zostanie zelektryfikowana. Pierwsze plany elektryfikacji kolejki nie powiodły się z powodu kryzysu na początku lat trzydziestych ubiegłego wieku a kolejne, przerwał wybuch drugiej wojny światowej. Co ciekawe rozwój kolejki nastąpił podczas okupacji, kiedy Kolej Jabłonowską połączono z Koleją Marecką. Po wojnie kolejka będąca w rękach prywatnych została znacjonalizowana w roku 1949 i włączona do majątku Polskich Kolei Państwowych. Na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych zaczęło ubywać pasażerów ze względu na konkurencyjną trasę pociągów elektrycznych oraz dość rozwiniętą komunikację autobusową i do początku lat sześćdziesiątych kolejka została zlikwidowana. Szkoda, bo w dzisiejszych czasach byłaby fajną atrakcją turystyczną.
Zdzisław Skisły fotograf znad Wisły poleca:
Zobacz także:
Zobacz także:
Zobacz także:
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie