Reklama

Totemy rowerowe pomogą rowerzystom! Zobacz, jak działają.

Coraz łatwiej poruszać się po drogach rowerowych w Warszawie. I będzie nieco łatwiej, odkąd pojawiły się nowe urządzenia, które mają na celu podpowiadanie rowerzystom, jak jechać, żeby trafić na zielone światło.

Pomoc dla rowerzystów...

Urządzenia są efektem współpracy Zarządu Dróg Miejskich z firmą Siemens Mobility. Pierwszy prototypowy totem rowerowy zamontowano w 2019 roku na ulicą Okopowej, dokładnie przy skrzyżowaniu z ulicą Anielewicza. Po pomyślnym zakończeniu wszystkich testów, przyszła pora na rozpowszechnienie projektu. Od wczoraj - 3 marca 2020 roku - urządzenia funkcjonują przy skrzyżowaniach na drodze dla rowerów w ciągu ulic Towarowa-Okopowa (na odcinku od Grzybowskiej do ronda Zgrupowania AK „Radosław”). Postawione zostaną również wzdłuż sześciu popularnych tras rowerowych w stolicy. Będą to ulice: Świętokrzyska, Wybrzeże Gdańskie, Powsińska-Wiertnicza-Przyczółkowa, Czerniakowska, a także Dwernickiego-Szaserów. Przy trzydziestu skrzyżowaniach z sygnalizacją staną łącznie 53 totemy. W sprawie wypowiedział się Tamas Dombi, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich:

Ich instalacja to element rozwoju Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Operatorem systemu do roku 2025 jest firma Siemens Mobility. W ramach projektu systematycznie modernizowane będą sygnalizacje świetlne wraz z osprzętem takim jak latarnie, maszty czy kamery detekcji. Wprowadzenie urządzeń informujących rowerzystów o zalecanej prędkości w celu otrzymania sygnału zielonego na najbliższym skrzyżowaniu było dodatkowym kryterium w przetargu na rozwój ZSZR. Oznacza to, że Warszawa nie dopłaca dodatkowo do tej funkcjonalności.

Jak to działa?

Zainstalowany w totemie rowerowym radar mierzy prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Ten analizuje informację i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech znaków w kształcie „warszawskiej syrenki” - tłumaczy Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. Chodzi o:

  • „Możesz zwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest aktualnie nadawany sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
  • „Utrzymaj tempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.
  • „Możesz przyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
  • „Nie przejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.

Fot. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy & Unsplash

Aplikacja wio.waw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wio.waw.pl




Reklama
Wróć do